Egy wankel fertőzött benzinfejű gyötrelmei a "párválasztással". Hogyan lesz, vagy nem lesz végül egy jó Mazda RX-8 a szerző birtokában. Még potenciálisan lehet bármi.

2016. október 31. 20:40 - wankel

Tévhitek kontra tények, avagy miért fél mindenki az RX-8-tól meg a wankeltől?

Avagy miket olvas az ember az interneten... tényleg tönkre megy 60-80 ezer km után? Mennyibe kerül egy RX-8 motorfelújítás?

wankel_vs_otto.jpglegyünk őszinték, ez azért egy ritka pillanat

Hamár eldöntötted, hogy neked RX-8 kell, nézzük végig, mik a buktatók, mik a rémhírek, és mennyi igaz ezekből.

FIGYELEM! Nem vagyok wankel szakértő! Nincs ilyen autóm sem (még).
Jelen írás számtalan netes fórum, és felhasználóktól kapott infók összegyűjtésén alapszik. Ha hibát találsz, jelezd. A célom az lenne, hogy egy helyen, egy tiszta formába gyűjtsem azt, amiket jelenleg össze-vissza lehet csak megtalálni, és sokszor egyoldalú, elfogult, megtévesztő.

A poszthoz sokan hozzászóltak a RX-7 RX-8 Klub Magyarország oldalán, így ezek mentén kicsit "pesszimistábbítottam" rajta, hogy a rózsaszín ködöm kicsit oszoljon, és közelebb kerüljünk a realitáshoz.

Ez a poszt első tartalmaim egyike, egy zanzásított tartalom. Ha ennél többre vágysz, katt erre: http://wankel.blog.hu/tags/kezdők_ide


60 ezret bír a motorja:
ha nem azt kapja, amit szeretne, akkor igen, sőt, akár kevesebb alatt is kinyírható. Ebben nagy segítség volt, hogy a gyári Mazda olaj egy tévedés, és hogy elfelejtették megfelelően kommunikálni, hogy a wankelnek vannak olyan apró nyűgjei, ami egy szívó dugattyús motornak nincs.

Mit tegyél, hogy ne öld meg a wankeled?

  1. kerüld az eredetileg ajánlott gyári olajat! Nem fogok állást foglalni az olajkérdésben, mert több csapásvonal van. Itt egy kis fejtágító:
    http://www.rx8ownersclub.co.uk/forum/viewtopic.php?f=25&t=50814
    Nekem a 10W40 irány tűnik a legelfogadottabbnak, de van, aki a télen 15W50, nyáron 20W60 felállásra esküszik (ezen olaj ajánlások full premix esetén érvényesek!)
  2. premixelj! Itt járhatod azt az utat, hogy a normál rendszer mellett keversz olajat a benzinbe, de áttérhetsz full premixre is. Én utóbbit fogom választani. (update: nem, Sohn adapter* lesz)

    De mi az a full premix? És miért jó?
    A wankel motor belső felületeit kenni kell, ezt a kenést az olajból kapja. Full premix átalakítás esetén a motorolaj csak az égéstéren kívüli elemeket keni, az égéstérbe nem jut. Ezáltal nem fogy az olaj, és nem romlik a minősége. Az égéstérbe pedig folyamatosan friss, jó minőségű, erre kitalált olaj jut az üzemanyagból.

    Mennyiség: 1 dl olaj / 15 l benzin (keményebb használatnál ~1,5 dl)

    Jó minőségű 2T olaj (pl. Fuchs 2T100S) esetén az olaj teljesen elég, nem képez lerakódást, elvben a károsanyagkibocsátást nem növeli jelentősen, és a katalizátort sem teszi tönkre.

    Ára: maga az adapter 10e Ft (ez nagyjából annyit tud, hogy amit kell, azt lezárja az olajzási körben, amit nem, azt nem), beszereléssel 20e körül mérik.

    *Mi az a Sohn adapter?
    A full premix-szel ellentétben nem iktatja ki a gyári kenési rendszer égéstérhez vezető részét, tehát az apexeket hűtő-kenő rendszert. Ehelyett lényegében kettéválasztja a két kört. Az apexhez menő kör megmarad, továbbra is a gyári adagolószivattyú látja el az általa szükségesnek tartott mennyiségű olajjal (ami egyesek szerint még mindig kevés, ezért némi premix továbbra is ajánlott), külön tartályból, 2T olajjal. Ezt nyilván figyelni kel, és mindig feltölteni, mert másképp lőttek a motornak.

    A többi forgó dolgot kenő rendszer pedig érintetlen marad, és mehet bele valami jó minőségű, hagyományos 10W40 (vagy ki mire esküszik) motorolaj.



  3. figyeld az olajszintet! Mivel csipegeti, így nem fog 15 ezret elmenni utántöltés nélkül. Ha kevés, elfogy a kenés. Csere 8000 km-enként javallott.
  4. melegítsd be! Ez nem az az autó, amibe behuppansz, és mész vele. Ahogy a cementes zsákot sem derékból, hideg izmokkal rántod fel, úgy neki is kell egy kis ráhangolódás. 5-10 perc egyhelyben járatás, majd a motor teljes bemelegedéséig önmérsékelt, és max. 3000 rpm.
  5. ha meleg, ne kíméld túl! 3000 alatt nem szeret menni, inkább felette használd. „Red line a day keeps carbon away” tartja a dakota mondás, melynek lényege, hogy a wankel bizony szeret pörögni.
  6. hűtsd vissza! Ne állítsd le egy kemény hajsza után, kicsit krúzolj vele szépen, alacsony fordulaton, vagy pöfögtesd egy helyben. Megérdemli.
  7. járasd be! Ha felújított vagy új motorod van, 2000 km-t óvatosan, alacsony fordulaton közlekedj. Utána olajcsere. Ehhez rengeteg önmérséklet kell, de a pénztárcának jót tesz.

    A legendák szerint így akár 180 ezret is elmegy egy wankel felújítás nélkül, bár tény, hogy nem sok ilyent jegyez a klub. Kevésnek tűnik? Sok a macera? Akkor nézz utána, hogyan kellene bánni egy mai, kisköbcentis turbómotorral, mennyit bír, és mennyibe kerül a felújítása. Ugye? Persze, valamivel olcsóbb, de nem akkora a szakadék.

    A tulajok tapasztalata szerint egyébként a motor élettartama meglehetősen tág határok között mozog, így a 60 ezerben is van igazság, meg a kevesebben is. De a többen is lehet.

    TÉVHIT kontra TÉNY: SEM MEGERŐSÍTENI SEM MEGCÁFOLNI NEM TUDOM...

    Eszi az olajat: valóban. Ez a motor működési elvéből fakad. Ez nem hiba, ez tulajdonság. A hambi mellé is kell a kóla, az autóba is kell az olaj. Full premix esetén ez minimalizálható, amúgy használat függvényében olyan 0,2-1 l/1000 km a normális fogyasztás. Akár Opel Ecotec is lehetne. Ha kopott a motor, természetesen az olajfogyasztás is nő, de erről nem tehet.

    TÉVHIT kontra TÉNY: TÉNY

    Kuplung, váltó, katalizátor keveset bír: egy kommersz autóhoz képest biztosan, 190-230 lóerő nem viccel. Ezek 50-100e km-nél cserések, de egyik sem vészesen drága, illetve előbbiek felújíthatóak.

    TÉVHIT kontra TÉNY: TÉNY

    Rozsdásodik: sajnos ez igaz. Mint minden Mazda, 10 éves kora fölött bizony az RX-8 is elkezd púposodni, sunyi módon, belülről kifelé. Sárvédők, küszöbök, ajtók, mindenki áldozat. Bontott elem rengeteg van, tűrhető áron, a nem csavarozott elemeknél viszont csak a lakatos segít. Vételkor fokozottan figyelj erre, illetve kalkuláld be a költségvetésbe. Ha még menthető, kezdd egy üregvédelemmel RX-es pályafutásodat.

    TÉVHIT kontra TÉNY: TÉNY ) :

    Kopik a belseje: a műanyagok könnyen karcolódnak, a piros bőrök irgalmatlanul kopnak. A többi szín tartósabb. Szerencsére itt is segít a bontott alkatrészbázis, itthon is foglalkoznak evvel többen (későbbi poszt).

    TÉVHIT kontra TÉNY: TÉNY ) :

    Drága a motorfelújítás: ~600 e - 2 MFt, attól függően, mennyi mindent kell cserélni. Felújított, 80-100 e km-t talán elfutó garanciális motort 600 e Ft-tól lehet kapni (ezen opciókról is lesz szó később). 60 ezrenként drága, 180 e után annyira nem is. Hogy is van ez a turbós motorokkal? 150-200-250 e km után turbócsere+kettőstömegű 500 e Ft-tól? Addig meg hol ez, hol az? Magasnyomású rendszer, hidrotőke? Innen nézve megint nem olyan sok amit a wankel kér. Főleg, hogy egy hobbiautónál 100 e km nagyjából 20 év...

    TÉVHIT kontra TÉNY: TÉNY - a kérdés csak az, milyen gyakran kell

    Sokat eszik: 230 lóerőnek sok 12-15 l 100 km-en? 10-20 l között alakul az RX-8 fogyasztása, használattól és a motor állapotától függően. Az extrém magas értékek szétgyilkolt motort feltételezhetnek. A 190 lovas többek szerint is takarékosabb, gondolom ez a kevésbé kihegyezett motor, és a meglepő módon nagyobb nyomaték miatt van. Egy wankellel nem nagyon lehet spórolni, mert kis fordulaton szenved, de ha kihasználod az erejét, akkor nem eszik többet, mint egy hasonló teljesítményű otto motor.

    TÉVHIT kontra TÉNY: TÉNY

    Hidegen tilos leállítani: ha hidegen leállítod, a rotorház nagy és hideg felületén lecsapódik az üzemanyag, ami lefolyik az aljába, és nem indul be többet. Ilyenkor egyszerűen ráindítani tilos! Az eljárás a következő: padlógáz, és úgy indítózás. Ilyenkor nem fecskendez be üzemanyagot a rendszer, így ki tud ürülni a bent lévő. Lehetőség továbbá, hogy egy üzemanyagpumpát leállító kapcsolót építtet be az ember, és elsőbb azt nyomja meg, mielőtt leállítja a motort, ha már valamiért arra kényszerül. Viszont ha jó a gyújtásrendszer és az önindító, akkor a gyári "padlógázzal" indítós módszer is segít a bajban.

    TÉVHIT kontra TÉNY: TÉNY

    Gyújtásrendszer problémás: nem az, csak cserélni kell kb. 25 ezrenként a gyertyákat meg a kábeleket, ami elég drága. Azért hobbi használat mellett ez sem évente jön el. Ez könnyen megérthető, ha számításba vesszük,  működéséből kifolyólag mennyivel többször gyújt egy wankel, mint egy otto-motor.

    TÉVHIT kontra TÉNY: végülis TÉNY

    SZUMMA:
    Igaza van azoknak, akik szerint a wankel motor macerásabb, és nem bír annyit, mint egy sima szívó otto motor. Azoknak is, akik szerint sokat eszik. Mindaddig, míg nem a hasonló teljesítményű autók közt vizsgáljuk a fogyasztását, vagy újabb turbós motorokhoz hasonlítjuk a kezelését és az élettartamát. Mert így már nincs annyira sok hátránya. És mégegyszer: ez egy sportkocsi, azaz hobbiautó. Nem lehetetlen napi munkára befogni, de így egészen biztosan a hátrányaiból jön elő több, mint az erényeiből. Pláne ha városi nyektetésre van befogva, de hát városba nem is való az autó ( ;

    Következő rész:

    Itthonról? Külföldről? Felújítottat? Motorhibásat? Mit tegyek, mit vegyek, ha RX-8-ast akarok?

    2 komment

    A bejegyzés trackback címe:

    http://wankel.blog.hu/api/trackback/id/tr1611966697

    Kommentek:

    A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

    Ckerti 2016.12.15. 11:53:24

    Bocsánat, csak egy kis pontosítás: a floodolás (amikor hidegen megszívja magát a motor leállításnál) ellen úgy tudom az üzemanyagszivattyút kell leállítani külön kapcsolóval, nem a gyújtást kell külön kapcsolóval elvenni (azt megteszi a slusszkulcs).
    Egy wankel fertőzött benzinfejű gyötrelmei a "párválasztással". Hogyan lesz, vagy nem lesz végül egy jó Mazda RX-8 a szerző birtokában. Még potenciálisan lehet bármi.