Egy wankel fertőzött benzinfejű gyötrelmei a "párválasztással". Hogyan lesz, vagy nem lesz végül egy jó Mazda RX-8 a szerző birtokában. Még potenciálisan lehet bármi.

2017. február 24. 22:24 - wankel

Mennyibe kerül egy autó honosítása?

nkh_k.png

Röviden: sokba. Hosszabban: nagyon sokba. Mivel úgy alakult, hogy külföldi autót vettem, így ezt is bele kellett kalkulálnom az előzetes költségtervezetbe, de a konkrét számokon azért így is újra és újra seggre ülök. Vegyük végig onnan, hogy bejött az autó, az NKH-n és NAV-on át odáig, hogy rendszámot kapott. Majd folytassuk avval, hogy a nevemre került, és biztosítás is van rajta.

Először nézzük a súlyosbító tényezőket:

  • erős (170 kW)
  • wankel
  • lejárt a külföldi műszakija
  • volt köztes magyar tulaja
  • nem akarok kamu adásvételit írni az eredeti eladó nevében, az előző pont eltüntetéséért

Akkor nézzük tételesen, hol, mennyit tömök, és kinek a zsebébe. Mármint legálisan! A sorrend megegyezik a látogatási/tejelési sorrenddel is.

Nemzeti Közlekedési Hatóság (szlogen: "Ésszerűség, nemzeti érdek, jogszerűség")

nkh.png

Mivel nincs rajta műszaki, így még útvonalengedélyt sem kaphat, az autó hivatalhoz mozgatása csakis tréleren, vagy P táblával megoldható. Utóbbival kapcsolatban, mivel a visszaélések miatt megszigorították a használatát és ennek az ellenőrzését, még az utolsó mentsváramnak tartott neppertelepeken sem tudtak érdemi segítséget nyújtani (jó lenne kicsit be is járatni vizsga előtt).

  • egyedi forgalomba helyezés: 22 800 Ft (mivel nincs rajta érvényes műszaki)
  • műszaki vizsga: 16 290 Ft (ez érvényes műszaki mellett is kellene, úgyhogy az előző tulajdonképpen csak azért van, mert "csak", hogy Selmeczi Gabriellát idézzem)
  • SZUM: 39 090 Ft

Nemzeti Adó- és Vámhivatal

nav.png

Na itt jön be a wankeles szopatástényező, mivel a wankel motor lökettérfogatát (khm, kamratérfogatát) duplán számolják. Nehogymár elég legyen a szopásból annyi, hogy egy wankelt tartasz életben, mellé még a nagy literteljesítményből se lehessen anyagi előnyöd. A sávos regisztrációs adó megállapításkor így nem az 1101-1400, hanem a legmagasabb, 2501 cm3 felettibe esik. Ez nálam alig 180 ezer Ft többletet jelent, éljen! Legalább az, hogy "öreg" segít valamit, ugyanis az első forgalomba helyezés óta eltelt hónapok csökkentik a díjat. Azért aggodalomra semmi ok, marad így is elég.

Első körben egyébként sem a honosító cég, sem az adóhivatal felhívott munkatársa nem tudott erről a duplázásról, mondtam nekik, hogy rendben, én nem is szeretném őket erről meggyőzni. Másnap sajnos felhívtak, hogy igazam van. A legszebb, hogy a forgalmiba is a dupla lökettérfogat kerül, magyarul a hivatal, saját anyagi haszna érdekében, meghamisítja a jármű műszaki adatait. Plusz egy érdekesség: a Magyarországon, újonnan forgalomba helyezett RX-8-asok forgalmijában viszont a helyes érték szerepel, csak importkor szívatnak evvel.

  • regisztrációs adó: 213 333 Ft (Euro 4; W.SZ.T. - wankelszopatásitényező- nélkül 34 667 Ft lenne)
  • befizetés költsége: 2 000 Ft ("eszemfaszommegáll", erre nem tudok mást mondani, azért fizetek, hogy fizethessek!!! És teszem ezt mekkora örömmel!
  • SZUM: 215 333 Ft

Biztosítás

2. autó, tehát bónusz nem játszik, fiatal vagyok (rohaggyakmeg', hogy jól látok, jól hallok, jók a reflexeim), vidéki (merugye' Pestről nézve minden vidék), a jogsim 8 éves, kárelőzményem nincs.

  • biztosítás: 32 120 Ft
  • baleseti adó: 9 636 Ft (a "Dolgok Amiket Soha Nem Fogok Érteni" cím nyertese)
  • SZUM: 41 756 Ft

Okmányiroda

Itt jön be a köztes tulaj hátránya, ugyanis a "jogfolytonosság" miatt, bár ő egy percig nem élvezte a vagyonát, csak kifizette a hazatrélerezést, neki is kell vagyonszerzési illetéket fizetni. Ezt így "illik". Erről nyilatkozhatnék, hogy köszönöm, nem, fizesse ki az előző tulaj, de mivel vele nem így egyeztünk meg, geci meg nem vagyok, ezért az "ide lőjetek" felkiáltásomra ezt is nekem fogják kiszámlázni.
Jaés a teljesítmény is itt hátrány, ugyanis mindegy a megszerzett vagyon értéke, az illeték a kortól és a teljesítménytől függ. A logikát már meg sem kísérlem megtalálni. A 90 kW-os, akkor 8 éves Daewoo-mnál is felszisszent a hivatalnok hölgy, hogy "húú, ez drága lesz", úgyhogy a 170 kW-os Mazda dupla illetéke láttán szerintem vigyázállásban elénekli az Örömódát.

  • vagyonszerzési illeték: 110 500 * 2 = 221 000 Ft
  • rendszám: 8 500 Ft
  • forgalmi: 6 000 Ft
  • törzskönyv: 6000 Ft
  • SZUM: 241 500 Ft

Honosítást intéző cég munkadíja

Hogy mindez ne kerüljön 2 szabadnapomba, más indokolja meg a matricarendszám kérelmet, meg úgy egyáltalán, hogy ne én szopjam végig a fenti utat:

  • NKH ügyintézés: 10 000 Ft
  • NAV ügyintézés: 10 000 Ft
  • okmányirodai ügyintézés: 4 000 Ft
  • SZUM: 24 000 Ft

Összegezve a fentieket

  • amit az import miatt fizetek: 254 423 Ft 
  • amit a névre írásért fizetek: 131 000 Ft
  • amit a tiszta lelkiismeretemért fizetek: 110 500 Ft (kamu adásvételivel kikerülhető lenne, az import autók legnagyobb része egyébként így kel el...)
  • amit azért fizetek, mert mások törik az autójukat: 41 756 Ft
  • amit a kényelemért fizetek: 24 000 Ft
  • SZUM: 561 679 Ft

Csak érdekességképpen: maga az autó 610 ezer Ft volt (bár hozzáadhatnám a köztes vagyonszerzési illeték átvállalását), a motor pedig 508 ezer Ft, postával együtt. A fenti terheket semmilyen szinten nem érzem indokoltnak, de hát nah, ha volt pénzem autót venni a legális keresetemen, logikus, hogy tőlem kell még legombolni, hiszen azt a tehenet kell fejni, amelyik tejel (hogy bika vagyok, az lényegtelen, a fejőgép az fejőgép).

Mindez idáig egy egybefüggő háborgásnak tűnhetett, de valójában nem az, csak egy számolgatás, kommentekkel. Ennyibe kerül behozni és névre írni egy 13 éves, wankel motoros, 230 lovas autót. És közben semmit nem elsunnyogni, kitrükközni.

Maga a honosítás egy kicsit még várat magára, pontosabban fogalmazva a következő fizetésből való keretkiegészítésre, de utána utcára mehet végre a Macuda. Viszont a 2 milliós limitet, amit eredetileg komplett autó vásárlására, névre írására, és kisebb nyűgjeinek megoldására szántam, ezúton illedelmesen hatályon kívül helyezném.

27 komment

A bejegyzés trackback címe:

http://wankel.blog.hu/api/trackback/id/tr2712286121

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2017.02.25. 07:58:31

Ez ilyen sajnos, mondjuk a duplázásért tényleg kapják be. De ne aggódj, nekem egy 250 lovas négyajtós kupé síma megvétele sem volt sokkal olcsóbb, itthon.

bödönödön 2017.02.25. 08:21:26

Mi a helyzet az új motorral? Átmegy műszakin úgy, hogy nem stimmel a motorszám? Vagy azt nem nézik, csak, ha kéne eredetvizsga? Szóval amíg nem adod el, addig nem foglalkozol vele?
Csak mert akkor arra is kéne regadót fizetni...nem?

Yaesu 2017.02.25. 08:54:14

A baéeseti adó szimplán pénzbehajtás, semmi több, akárcsak a többi tétel. Csak azt nem értem, hogy miért nem állnak ki ellene az emberek? Mint pl. az internez adó esetében? Vagy a 200 Ft-os vizitdíj is hogy kicsapta az embereknél a biztosítékot (pedig annak még haszna is volt), és itt pedig nem 200 Ft-okról van szó.

xoyox 2017.02.25. 10:09:44

alattomos egy orszag ez halljatok !!!

wankel · http://wankel.blog.hu 2017.02.25. 10:55:17

@bödönödön: ausztriában nincs motorszám, csak motorkód a forgalmiban, így akkor cserélsz motort, amikor akarsz, csak ugyanolyan legyen. Itthon most vagy beleírják az új motor kódját, vagy beírják hogy nem olvasható.

wankel · http://wankel.blog.hu 2017.02.25. 10:56:56

@xoyox: itt se rosszabb, mint máshol. Németországban pl. minél öregebb a kocsid, annál több a sarc.

Én szeretem az országot, csak a bürokráciát nem, de az mindenhol van.

Burgermeister 2017.02.25. 11:59:51

brutál tételek a semmiért
illetve igen, az államnak bevétel majd kiadás
és a purgyéknak bevétel, megeszik
kiszarják
osztjónapot

bödönödön 2017.02.25. 13:39:06

@wankel: Értem, köszi a választ. :)

kuki123 2017.02.25. 17:50:45

ez még nem is drága.. 1,6Misiből van egy jó Wankel-ed
Mondjuk ha 2,5 misi lenne a kocsi akkor már nem olyan baráti a még 500e

kuki123 2017.02.25. 18:07:44

Egyébként nem a befizetés a probléma..hanem hogy abból semmit nem kap vissza az állampolgár..
A politikusok is úgy használják, mint egy nagycsupor mai mindig teli van, mindig lehet belőle valamire szórni a pénzt.
Erre a legjobb példa az olimpia

wankel · http://wankel.blog.hu 2017.02.25. 20:37:24

@kuki123: a végösszeg, névre írva, biztosítva, új gumikkal, rozsdavédelemmel/javítással fog 2,5 alatt megállni így.

A politizálásba nem mennék bele, felesleges dolgokon nem húzom fel magam. Nekem van mit enni, a saját hatáskörömön belül igyekszek másoknak is segíteni abban, hogy ugyanezt elmondhassák (úgy rokonnak, mint idegennek), a többi nem érdekel.

Burgermeister 2017.02.26. 06:52:24

@kuki123: ne feledd hogy még nem készült el teljesen!

Más: Tegnap begurulzam az autómosóba és előttem egy ir rendszámú rx8, ezüst, nagyon retkes, mocskos állapotban. Kitántorgott hazánkfia és lánya tanakodott, hogy hogyan kéne mosni. :) Na mind1, elkezdtünk beszélgetni, Irországból ruccantak haza és néhány info a gépról.
1.Olajat eszi, ezzel együtt kell élni.
2. Elégedettek vele, most van benne 98ezer km. Tudják, hogy mennyit bír a blokk.
3.Hidegen nem hajtani, megvárni míg bemelegszik.
4. Ir földön is ritka az rx8.

xoyox 2017.02.26. 08:52:07

akor meg minek nyavogsz, ha mindennel egyetertesz ???

aleb19 2017.02.26. 11:35:23

nincs avval semmi gond ha a loeromaniaspetrolheadeket extra adokkal szivatja az allam, ha extran budosited a kornyezetedet fizess

wankel · http://wankel.blog.hu 2017.02.26. 12:17:30

@aleb19: öö, jah, teljesen igazad van, de, na! végre úgyérzem elértem valamit az internetbe, mert megtaláltak a trollok. Zsír!

aleb19 2017.02.26. 12:37:53

@wankel: miert trollkodas ha a tobbseg es az allam szerint az oreg sok loeros budos roncsok importja karos...az a te bajod ha petrolhead perverzioban szenvedsz... de fel a fejjel ha pedofil lennel az rosszabb es karosabb kuloncseg

J.R. Ewing 2017.02.26. 13:22:27

@xoyox:

te meg az ilyen 100 éves, korszerűtlen szarokat vásárló tetvek az alattomosak, buzikám.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2017.02.26. 16:31:10

@aleb19: a sok fillérbaszó dízeleseket kéne megfaszkorbácsolni, nem egy 1.3 -as wankelt

wankel · http://wankel.blog.hu 2017.02.26. 17:14:05

@aleb19: egyfelöl nem szenvedek, élvezem minden percét, másfelől nagyobb részt egy kimondottan környezetkímélő LPG-s autóval (vagy biciklivel) járok, harmadrészt veled ellentéten nem az okoz örömet számomra, ha másnak szar.

(negyedrészt az állam pont telibe leszarja a környezetet, szimplán csak szereti a pénzt)

Eltévelyedés · http://gumimacik.blog.hu/ 2017.02.27. 03:37:38

Most mondjam, hogy egy legkisebb motorú (310LE) pár éves Mustangot szeretnék behozni, nem EU országból? Vám és ÁFA, meg gondolom a fenti tételek a négyzeten. Innen nézve baromi olcsón megúsztad a hobbiautót :)

wankel · http://wankel.blog.hu 2017.02.27. 06:35:09

@Eltévelyedés: uff. Az kemény lesz. Van európai típusvizsgája a kinézett változatnak? Mert ha nincs, az még az extraszopó.

Eltévelyedés · http://gumimacik.blog.hu/ 2017.02.27. 16:17:49

@wankel: Az új modell már global, annak tuti van. De láttam otthon 2015 előttieket is, magyar rendszámmal, valahogy csak megoldották. A hátsó lámpától félek, amerikában ugye piros az index is. Ha ki is lehet cserélni, két éve egy komplett bal hátsó lámpa 920 USD volt, a jobb ugyananyi. Ebayről vadásztam végül egyet 400-ért, ami még mindig nem filléres cucc. Szerencsére csak az egyik tört.
Nem holnap indul a projekt, előbb még haza is kell költözni hozzá :)

wankel · http://wankel.blog.hu 2017.02.27. 21:31:20

@Eltévelyedés: ja, hogy már megvan az autó, csak be kell hozni. Nem értettem miért akarsz kintről venni, ha unión belül is találni, de így már tiszta.

Eltévelyedés · http://gumimacik.blog.hu/ 2017.02.28. 00:10:07

@wankel: hát, igazából már nincs meg, azt már más országba költözés miatt el kellett adni, a szerelem maradt meg. Únión belül max az új modell lehet versenyképes (De azok még rohadt drágák, 10M+), a régi mind import, tehát mind átment a szopórolleren.
Viszont időm lesz, és az élmény, hogy minden lépést magam csinálok... szóval sportértéke lesz. Meg ki tudja, ha minden a terv szerint alakul, akkor még lehet saját is, amit majd haza szeretnék vinni. De ez bonyolult, a terv még nem kristálytiszta, bővebben itt:
gumimacik.blog.hu/2016/02/16/karacsony_elott_5_fokban_kabriot_eladni_szerinted

wankel · http://wankel.blog.hu 2017.02.28. 20:00:57

@Eltévelyedés: látom ott sem egyszerű a használtautós biznisz. Úgy is mondhatnám, ugyanolyan, mint itt.
Egy wankel fertőzött benzinfejű gyötrelmei a "párválasztással". Hogyan lesz, vagy nem lesz végül egy jó Mazda RX-8 a szerző birtokában. Még potenciálisan lehet bármi.