Egy wankel fertőzött benzinfejű gyötrelmei a "párválasztással". Hogyan lesz, vagy nem lesz végül egy jó Mazda RX-8 a szerző birtokában. Még potenciálisan lehet bármi.

2017. augusztus 19. 01:13 - wankel

Soros-párhuzamos Rolls-Royce dízel wankel? Mivan?

A ’60-as ’70-es években a wankel motor még az újdonság erejével hatott, és két út előtt állt: a fejlesztést kibekkelő gyártók inkább mennek tovább a maguk útján, és rá sem hederítenek (ahogy ma is igyekeznek a homokba dugni a fejüket, és évszázados megoldásokat erőltetni az újak helyett), vagy felkapják, és továbbfejlesztik. Utóbbi hozzáállás volt a ritkább, és azok, aki futottak vele pár kört, többnyire fel is adták a kezdeti nehézségek után, visszatérve az egyszerűbb-olcsóbb útra. Ennél egy kicsit nagyobb kört futott vele a Rolls-Royce, végül azonban ők is polcra tették a történetet. De közben legalább érdekes kísérleteket tettek, mivel kicsit máshogy közelítették meg, mint a többiek.

A Rolls-Royce 1964-től 1970-ig tartó kutatásának végeredménye egy katonai felhasználásra szánt, 350 lovas 2x2 kamrás dízel wankel motor lett, amelyet sajnos „további fejlesztésre szorul” stádiumban hagytak.

  • De miért dízel? És miért 2x2 kamrás?

A kiindulási pont az volt, hogy kell egy motor, ami viszonylag kicsi, üzemanyag-takarékos, és nagyjából bármilyen mocsadékot el lehet égetni benne. Ráadásul a korabeli dízelmotorok zajosak, nyersek voltak, aminek mérséklődése is várható volt a wankel felépítésétől. Valahol tehát összhangba került volna a kicsi, kulturált járású wankel és az üzemanyag takarékos dízelmotor. Korábban Curtiss-Wrigth már próbálkozott dízel üzemmel, de az alacsony kompresszió és a gyújtógyertyás kivitel miatt ez nem volt sem egy jó konstrukció, sem „igazi dízel”.

A wankel motor azonban nem a legideálisabb dízel alap, mivel alacsony az elérhető kompresszió, ráadásul az égéstér a kamra vékony tere, rossz felület-térfogat aránnyal, ami nagy hőveszteséget és elégtelen égést jelent. Az égéstér átformálása vagy növelése még rosszabb felület-térfogat arányt, és nagyobb motort jelentett volna, ezért a másik irányba mentek el: a kompresszió növelése felé.

Ehhez kézenfekvő megoldás valamilyen feltöltős megoldás, egy roots-fúvó, turbófeltöltő, vagy valamilyen térfogat-kiszorításos fúvó. Mivel a wankel motor tulajdonképpen ekként viselkedik, úgy döntöttek, hogy egy rotornál csak a kettő jobb alapon egymás fölé tesznek két kamrát. Ebből az alsó egy kompresszorként működik, a második kamra szívó oldalához továbbítva a levegőt, valamint a táguló kipufogógáz is ezen át távozik, segítve a forgást. A fellelhető anyagokból nem derül ki, de a két kamra tengelye feltehetően össze volt kötve, kompresszoros feltöltő szerűen.

dieselrotary.jpg

A kompresszor kamra nagyobb térfogatú volt, mint a motor kamra, együttműködésük a kettő közti aránnyal növelte a kompressziót. Külső méreteit tekintve nem sokkal nagyobb kamrával akár 2-3-szoros kompresszió növelést lehetett elérni, és a felület-térfogat arány is javult (csökkent). A munka erre a kétfázisú megoldásra koncentrált, de pótmegoldásként a három rotor is felmerült, amiben komprimáló és expandáló kamraként külön-külön rotorházak szolgáltak.

A kezdeti szakaszban felmerült az előkamrás megoldás, de végül a direkt befecskendezés mellett döntöttek. A motor kamra tervezése során egy kis NSU motor volt a kiindulási pont. 30 féle kamraformát próbáltak ki, 6 különféle befecskendezési pozícióval. Ezeknek nem mindegyike passzolt össze, de így is 100 különféle elrendezést teszteltek. A választott kamraformában az üzemanyag egy viszonylag széles térbe érkezik, ami úgy van megformálva, hogy légörvényeket keltsen. A rotor formájával is játszottak, a felületére mélyedés került, és a ház oldalába is légcsatornák kerültek a befecskendezett üzemanyag körüli légáramlás segítésére.

A kiindulásként használt motort persze módosítani kellett, hogy a dízel üzemi körülményeit tűrje. Így kerültek bele acél tömítések és a tömítések rugói is cserélve lettek, Nimonic 90 nikkel ötvözetre.

Már a tesztek elején kiderült, hogy az előforduló égéskimaradásokat gyakran az éltömítések rakoncátlankodása okozza, mivel ezek mozogtak, kotyogtak a fészkükben. Ennek megoldására egy L alakú tömítést gyártottak, és a gázokat a tömítés mögé vezették, úgy, hogy a nagy nyomású gáz segítse őket nekipréselődni a rotorháznak. Az éltömítés fejlesztésével 30% üzemanyag megtakarítást értek el. A megoldás egy részét az NSU is átvette, még az RO80 bemutatása előtt.

Elindult még egy lépcsős éltömítés fejlesztése is, ez a fenti előnyöket csökkentett tömeg mellett hozta volna.

pressure_assisted_apex_seal_with_stepped_slot.png

A kép egy 1992-es, a John Deere tulajdonában lévő szabadalomból származik, tehát 22 évvel a Rolls-Royce kísérletei után is folytak még kutatások a lépcsős tömítéssel kapcsolatban

Az Autocar 1970-es cikkje megjegyzi, hogy bár ezek a felfedezések a dízel wankel motor fejlesztése közben születtek, meglepő lenne, ha a jövő wankel motoros autói nem használnák. Így utólag már tudjuk, hogy egy részüket végül használták is.

  • Tesztmotorok, eredmények

Az első, R1 jelű motor csak vizsgálati eszköz volt, egy 1126 köbcentiméteres kompresszor, és egy 500-as motor kamrával. Ez az apróság 50 lóerőt prüszkölt ki, miközben a fogyasztása 223 g/lőerő/óra volt. Többek között ezen a motoron kísérletezték ki a legjobb köz-portolást a két kamra között.

Az R2 jelű motor a mellékvágány, 3 kamrás megoldás volt. Az R3 csak egy motor kamrából állt, a motorsorozat felépítésének alapjaként. 1216 köbcentiméter volt, és laborkörülmények közt 180 lőerőt tudott főtengelyen, 4500-as percenkénti fordulat mellett.

Ezen kívül még a 2-R6 jelű motorról vannak információk, ami egy hadi felhasználásra szánt, végleges közeli, de további fejlesztést igénylő motor. 2x2 kamrával rendelkezik, 2 db 3250 köbcentiméteres kompresszor és 2 db 1265-ös motor kamrával. Kalkulált fogyasztása 161 g/lóerő/óra. A tervezett teljesítmény 350 lóerő 4500-as fordulaton, 426 kg-os tömeg mellett, ami kb. fele volt egy hasonló teljesítményű dugattyús dízel motorénak. Ez a kor szintjén egy hatalmas tömeg-teljesítmény arány lett volna, a motor működőképes befejezéséről azonban sajnos nem lelhető fel információ.

meret.png

A fehér maszat a 2-R6, a fekete a "hagyományos" dízelmotor, hasonló teljesítménnyel

A dízel wankellel párhuzamosan, annak ellenfeleként futott a British Leyland 350 lovas gáz turbina motorjának fejlesztése. Tömegben hasonló, méretben viszont sokkal nagyobb lett volna. Végül anyagi okokból elkaszálták mindkét projektet, a Rolls-Royce becsődölt, majd államosították, és 1974-ben végleg lezárult a kutatás. A brit hadsereg, látva a légi célbajuttatású, könnyű tankok sikerét, inkább ebbe az irányba indult, és azok a járművek, amikbe a dízel wankelt szánták, kikerültek a tervekből. Ezáltal sajnos egy előremutató wankel fejlesztés is lezárult, így a polgári használatba szivárgásuk is meghiúsult.

Források:

3 komment
2017. augusztus 07. 22:54 - wankel

Poliuretán motortartó bak házilag? Naná!

Megnéztem egy videót, és úgy éreztem, a világot is meg tudnám váltani, ha fenn volna TeCsőn, hogyan kell. Hát még egy motortartó bak felújítás? Mit nekem? Aztán megnéztem még egy videót, és rájöttem, hogy tud ez nagyobb szopás lenni, mint azt én gondoltam, de azért belevágok. Jó tanács: a világmegváltáshoz azért várjátok meg, míg legalább 3 videó felkerül a témában.

Nem csak RX-8 tulajoknak lehet érdekes ez a DIY, hanem mindenki másnak is, akinek olajjal töltött bak tart valamit az autójában. Nem volt durva menet, a poszt végén majd linkelem a két videót is, de most csönd, én beszélek. Meg mutogatok is. Talán még rajzolok is. És előre is elnézést a rettenet fotókért, többnyire olyan helyeken készültek, ahová nem fért be a fejem, így nem láttam mit fotózok, és a kínai csodalámpám is csak igényként volt jelen, nem a polcon, úgyhogy egy félig lemerült bringalámpával alkottam.

Tovább
2 komment
2017. július 08. 15:55 - wankel

Plug and play rozéfröccs

A munkahelyemre jövet-menet napjában kétszer „kényszerülök” megcsodálni az egyen soul red-ben felsorakoztatott Mazdákat a Móczás K Autószalon előtt. Emiatt minden nap kétszer kell megállapítsam, hogy „bakker, ezek mocsok jól néznek ki”, miközben a kerékpárút kátyúi épp kiütik alólam a 8 barra fújt virsligumijaimat. Így a prosztatamasszázzsal felérő útviszonyok ellenére azt sem tudtam nem észrevenni, hogy hozzánk is érkezett egy MX-5 RF, ami a Mazdák közt szinte terepszínnek mondható pirosban is feltűnő jelenség.

kep_1.JPG

Tovább
5 komment
2017. június 15. 23:17 - wankel

Összefestékeztem, megégettem, lelocsoltam savval, és örvendeztem

Előrebocsátom: eget rengető újdonságról nem tudok beszámolni. Ha macska lenne, azt mondanám, hogy kurvul, dorombol, eszik. De mivel ez nem macska, hanem egy wankelmotoros autó, ezért inkább azt mondom, hogy nem akar tönkremenni, teszi a dolgát és nyeli a benzint.

Nagy unalmamban viszont megcsináltam sok apróságot. Azokat a dolgokat, amik számomra a „hm, oké, nincs rossz állapotban”-ból a „bazeezkurvajólnézki” állapotba hoznak egy autót. Először a W124-es Merciken figyeltem ezt meg. Van amelyik rendesen beindítja a nyálelválsztásom, és megnyomja a „KELL” gombot, van amelyik meg csak „hm, oké, korrekt”, pedig amúgy hibátlan. Szóval ennek jegyében történt néhány plasztikai műtét. Meg egy-két kísérlet is, ami akár másnak is érdekes lehet.

boritonak_2.JPG

Tovább
Szólj hozzá!
2017. május 24. 22:38 - wankel

Találkoztunk, titokban, mint a szabadkőművesek

A múlt hétvégén megvolt az első RX-8 találkozós részvételem is az autóval. Mivel „Tavaszi RX találkozó és bejáratás”-ként volt meghirdetve, az utolsó szót magamra vettem, és kötelezőnek éreztem a megjelenést. Ezzel újabb 700 – mostkapaszkodj – h i b a m e n t e s  kilométer került az autóba, amivel az összes megtett távolság 2300-ra szaporodott. A sárga lámpát a legutóbbi poszt előtt az NV RAM reset-tel meggyógyítottam. Igaza lett Rolandnak, valóban csak a motorcsere utáni visszaállítás kellett neki, mert azóta nem jött vissza a gyújtáshiba, pedig elég sokféle fordulaton használtam...

Az újabb 700 km azt is jelenti, hogy megvolt az 1000 mérföld, alias 1600 km amikorra James „barátom” a kompresszió maximumát ígérte, miután meglátta az előző kompressziómérés eredményeit. Lelövöm a poént: semmi nem változott.

Kinek van menőbb verdája? Apának vagy lányának?

Tovább
5 komment
2017. május 18. 23:02 - wankel

Welcome to the szopó jungle!

Tisztelt Hölgyeim és Uraim, köszöntjük Önöket a csapágyazott Szopóroller De Lux fedélzetén! Bőrszíjakat becsatolni, kérem helyezzék arcukra a szopóállarcot, vegyék ajkaik közé a szájpecket, farpofáik közé pedig a pozicionáló stiftet. A csapágyak most épp kicsit berágtak, készüljenek fel, kemény utunk lesz. Akik éves bérletet váltottak, ők, nos... hát, ők idióták.

Bérletet vettem, vállalom. Najó, ennyire nem veszélyes a helyzet, de azért sikerült belenyúlni abba, amibe nem szándékoztam. Ezért nem veszünk autót kipróbálatlanul, akkor sem, ha egyben van, nem tűnik (khm) rozsdásnak, és nem sokkal egy szigorú osztrák műszaki vizsga után térdelt le.

img_2554.JPG

Random kép, összefutottam egyik helyi RX-szel

Na akkor lássuk, mivel vagyok eddig szopóágon:

Tovább
10 komment
2017. május 02. 18:50 - wankel

Milyenek a szürke hétköznapok egy piros Mazda RX-8-cal?

Avagy végre kipróbálhatom, mibe toltam 2 millát meg fél évet

Városi autóként, főleg így bejáratósan, 4000-nél elváltva, motorféket szigorúan nem használva inkább könnyebb fizikai munka a Mazda vezetése, semmint szórakozás. Hogy mindjárt első nap rám akarták törni a reggeli csúcsban (vétlen voltam, előttem megálltak, én is így tettem, a sokkal mögöttem jövő viszont későn eszmélt) gyorsan belém is verte, hogy ez nem is lesz városi autó. Már amennyiben a 17 liter körüli városi (vegyesben 15) fogyasztás nem győzött volna meg erről.

Tudom, már volt ez a két kép, de ide most ezek illenek. Teljesautós képekből itt van több.

Tovább
15 komment
2017. április 24. 22:32 - wankel

Az én arcomba nem robbanT A KATA...

Avagy mi történt, mióta Macudából Pipacs lett

Elég rég volt már poszt, ennek egyszerű okai vannak: az autóépítés hajráját hátrahagyva igyekeztem végre itthon is lenni, illetve értelemszerűen minél többet használni az autót. Meg simogatni.

A simogatás jegyében kapott egy komplett takarítást, bőrápolóval meg matt műanyagápolóval. Egyébként, mint gumiiparban dolgozó, eloszlatnék egy tévhitet:

a műanyagot és a gumit nem lehet ápolni.

Tovább
Szólj hozzá!
2017. április 08. 14:43 - wankel

Neved mától Pipacs

Rendszámos autó lett a Mazdából ( :

Pénteken, egy pörgős, de unalmas hét kárpótlásaként végre rendszámot kapott az RX-8-am. Utóbbi időben figyeltem, hogy mik a legfrissebb táblák, és PCS-ből elég sok jött szembe, ami azt sugallta, hogy itt helyben most ez megy. Hát ebben nem tévedtem, viszont akárhogy drukkoltam neki, hogy kifusson, a végére még csak odaértem.
img_2218_masolata.JPG

Tovább
25 komment
Egy wankel fertőzött benzinfejű gyötrelmei a "párválasztással". Hogyan lesz, vagy nem lesz végül egy jó Mazda RX-8 a szerző birtokában. Még potenciálisan lehet bármi.