Egy wankel fertőzött benzinfejű gyötrelmei a "párválasztással". Hogyan lesz, vagy nem lesz végül egy jó Mazda RX-8 a szerző birtokában. Még potenciálisan lehet bármi.

2017. január 31. 23:11 - wankel

Offposzt: Daewoo szerelés, meg egy kevés RX-8, a rend kedvéért

Ez egy kicsit offposzt lesz, de azért némi Mazda, meg egy kis tanulság kerül ebbe is. Szóval úgy alakult, hogy kb. 2 évvel ezelőtt szóltak a márkaszervizben, hogy a Daewoo-n szivárog a főtengely szimering. Hogy mit kerestem márkaszervizben egy akkor 10 éves budget autóval? A fékolaj teljes leürítéséhez a gyári scan100-as műszerrel kell izgatni az ABS szenzorát, vagy valami ilyen, lényeg, hogy gyári műszer kell, másként nem jön ki belőle minden. Márpedig a 10 éves fékfolyadéknak nincs helye a rendszerben. Ilyen műszer meg csak náluk van, bár vitatkoznom kellett velük, hogy használják is, és nem vagyok meggyőződve, hogy meg is tették.

wp_20140622_001.jpg

Szóval szóltak, hogy szivárog. Oké, cseréljétek ki, mi a kérdés? Hát, hogy 40 ezer Ft lenne a munkadíj, merthogy váltó le. Na, bángec, akkor elvan az még egy darabig. Hát eddig volt el. Vagyis én eddig voltam el, de most már, hogy apró, látható foltokat hagyott a garázs padlóján, a karbantartó koordinátori énem nem hagyott nyugodni. Gyuri2 szerencsére nem márkaszerviz, így értelmesebb árban tudtunk megegyezni, hát menjen, hajrá, csináljuk.

De ha már váltó lent... 196 ezer km-nél csak nem kéne a kuplungot visszarakni. "Hálistennek" hidraulikus kinyomós, tehát majd dupla annyi, mint ha nem az lenne. Mivel 1,8-as az autóm, ami elég ritka, utángyártott kuplung se nagyon van (pedig beérném, ha fele ennyit bírna, mint a gyári), marad a gyári, koreai PHC Valeo, közel 50 ezerért mindenestől. Amit amúgy sehol nem árulnak, az alkatrészes keresők (Bárdi, Unix, Kovács Autó, stb.) mind-mind rossz alkatrészt ajánlanak hozzá. Utánajárás nélkül tehát ezt az egyszerű autót sem lehet csak úgy odaadni egy szerelőnek, hogy tessék, oldd meg, mert ha nem járt még nála 1,8-as ilyen hibával (99,9%), akkor nem fogja tudni mit rakjon bele, csak állni fog tanácstalanul a szétborított autó mellett.

Nomeg ha már ott járunk: féltengely szimeringek, gumiharangok, váltókulissza (legalább a gyárilag szar állapothoz találjunk vissza a "gyárilag is szar volt, hát még most" állapottól), váltóolaj, nomeg ugye a főtengely szimering.

És így lesz 100 ezer Ft-os történet egy 3000 Ft-os szimering hibájából. \../,

Végül a féltengelycsukló gumiharangjait nem cseréltük, mert amire emlékeztem, hogy szakadt volt, azt kicserélték korábban, csak elfelejtettek szólni, az ára meg nem tűnt fel. Nem márkaszerviz, hogy 6000 Ft-ért akarjanak egy fékolajtartály kupakot rámsózni, az anno feltűnt... A másik meg nem volt elöregedve, hát maradt.

Míg Gyuri2 bontott, és a magyar szókincs minden szépirodalmi elemét bevetve fejtegette, mennyire örül neki, hogy az amúgy tűrhetően meghagyott szerelési helyeket LPG gázcsövek, reduktor, és egyéb hasznos dolgok nőtték be, én hóseprésnek álcázva körbesimogattam Macudát, és mikor nem látott senki, a fülébe súgtam, és megígértem neki, hogy ez lesz az utolsó szabadban töltött tele.

img_1566.JPG

Ha vizsgáztatáskor nincs fenn rendszámtartó, és feltűnő helye sincs, joggal tárhatom szét a kezem, hogy

"Uraim, ezen saaaajnos nincs rendszámtábla hely, muszáj lesz matricázni..."

, úgyhogy megnéztem, miként lehetne lebontani róla a rettenet rendszámtartót, ami a vigyori képét takarja. Sajnos kívülről kultúrmódszerekkel nem lehet, ebből lökös leszedés lesz, de azt majd ha szereljük be a motort, és a műhelyben áll, nem kint, 5 centi hóban. A fórumok szerint nem bonyolult történet, kb. csak csavarozni kell, meg pár dolgot reverzibilisen szétakasztani, de ebben jó vagyok. Egyúttal az olajhűtőket is körbenézem majd, hogy néznek ki, kapjanak-e valami szellős rácsot védelmül.

Közben Gyuri2 elért odáig, hogy tudjak neki segíteni, mert bár az eszemnél csak izmom van kevesebb, az autószerelésben mégis utóbbival tudtam segítségére lenni, konkrétan a váltó levételekor. Ebben sikeresen közreműködve, 6 óra szerelés után végre lekerült a váltó, a többi meg már szinte jött magától. És lám... a kuplung tényleg megette már kenyere javát. Vagyis önnön magának javát. Ez előbb-utóbb újbóli váltólevételt igényelt volna.

Az egyik fotón a Nubira régi kuplungja mellett az RX-8-hoz csomagtartóban kapott kuplung található. Érdekes, hogy Exedy volt benne, ami azt jelenti, hogy a nagyjából 100 ezer km alatt itt bizony már minimum a második minőségi kuplung lett kinyírva. Szóval az autó... khm... használva volt.

És hogy a közé szőtt RX vonatkozású morzsákon túl hogy kapcsolódik ez a poszt a Projekt X-hez? Hát, nagyjából arra kívántam rávilágítani, hogy egy 10+ éves autónál, legyen az egy akármilyen szögegyszerű szerkezet, bizony néha előjöhetnek nem várt hibák. Amiket megbolygatva jön velük egy rakat másik. Tehát ha valakit az a kérdés foglalkoztat, hogy drága-e egy RX-8-ast fenntartani:

Barátom, minden autót mocsok drága fenntartani.

Ha ezt megspékeled avval, hogy a szerelők még annyit sem láttak belőle, mint 1,8-as Daewoo Nubirából, és minden alkatrész 2-3-szor annyiba kerül hozzá, nomeg egy wankel motor van benne, amit a rémhírekkel ellentétben nem egy vagyon, de elég komoly pénz felújítani/cserélni, és nem is 3-400 ezer km az élettartama, akkor könnyen beláthatod, hogy első autónak, aminél létkérdés, hogy minden nap menetkész legyen, nagyon drága. Hobbinak is, csak úgy könnyebben lenyelhető. 

5 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://wankel.blog.hu/api/trackback/id/tr4312143899

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ckerti 2017.02.03. 12:46:38

Szia!
Látom, azért zajlik az élet, ha előrelépés nem is sok történt a Mazda tekintetében.
Ezek szerint volt kuplung a dobozban, de használt vagy én nem értem.
Az én 8-asom elnapolva, előbb legyen meg a garázs, aztán majd meglátjuk (vagy nem).
Amugy nem hirdetik azt a kéket amin gondolkodom, egy olvasó jelentkezett vele, hogy eladó, ha érdekelne. 231 lovas, navis, tetőablakos, fekete bőr belsős, gyári, levehető vonóhoroggal (létszükséglet, eddig nem is tudom hogyan voltam el nélküle :-)), állítólag Roland szervizelte, premixelték, 70 ezres futás, téli kerék 17-es felnin, nyári 18-on, tolatókamera és radar.... Ha nem kék lenne már zörgetnék az ajtón, bár a kék is kezd tetszeni...

wankel · http://wankel.blog.hu 2017.02.03. 15:14:51

@Ckerti: ha nem lenne már autóm, már én zörgetnék az ajtón. Szerintem a kék az egyik legszebb. Bár ezt nagyjából minden színnél el szoktam mondani a sárgán meg a sötétszürkén kívül :D Utóbbiak szimplán csak nem csúnyák.

Igen, a kuplung dobozban volt, de a képeken látható, szétélt állapotban.

Tessék gyorsan "túllenni" a garázson, aztán beleparkolni egy 8-ast. Az minden garázsban jól mutat.

Ckerti 2017.02.05. 14:14:19

Van egy ötletem. Megveszem a kéket és amikor készen vagy a pirossal, akkor cserélünk :-)

wankel · http://wankel.blog.hu 2017.02.05. 17:34:55

@Ckerti: áh, ha már egyszer evvel végigszopom, amit végig kell szopni, akkor nem cserélek olyanra, amin más nyála van :D

Ckerti 2017.02.06. 15:36:34

:-)
Az a baj, hogy vizuális típus vagyok :-)
Egy wankel fertőzött benzinfejű gyötrelmei a "párválasztással". Hogyan lesz, vagy nem lesz végül egy jó Mazda RX-8 a szerző birtokában. Még potenciálisan lehet bármi.