Egy wankel fertőzött benzinfejű gyötrelmei a "párválasztással". Hogyan lesz, vagy nem lesz végül egy jó Mazda RX-8 a szerző birtokában. Még potenciálisan lehet bármi.

2017. március 06. 22:57 - wankel

Az oxigén káros, tiltsák be!

Rozsdagyilkolás, 1. felvonás

0.JPGitt a pörgő rozsda nagy része már le is van verve...

Viszonylag optimistán álltam a rozsda kérdéséhez, az autót körbenézve ugyanis sehol nem lehet semmit látni a tipikus helyeken. A küszöb alja, a lemez visszaperemezés rozsdás, de az kívül van, látványos, de nem veszélyes. A futóművek nem alu részei, hővédő lemezek, minden egyéb hóbelebanc az alján rozsdás, oké, ezek sem veszélyesek. Hogy szopás letakarítani, azt gondoltam, de hogy ennyire...?!

1_1.JPG

A hétvégén nekiestünk a hátsó fertálynak, hátsó lökhárító le, dobbetétek ki, és kicsit rasszista jelleggel ami barna volt, azt kipécéztük, és addig gyepáltuk, míg alatta is és körülötte is lemezszínű nem lett. Hát volt mit túrni. A futóművön végig pergő festék, meg rozsda alatta, a doblemezek legalja elég csúnyán megrohadva, de ezek csiszolás után még elmennek. A dobok belseje meglepő módon teljesen épkézláb.

Látszik, hogy valaki próbálkozott már itt állagmegőrzéssel, vagy leginkább a komolyabb hozzányúlás késleltetésével. A hátsó dobok ki vannak fújva (ez talán egy gyári visszahívás volt), ennek volt is értelme, a küszöbök is össze vannak fújkálva alul valami fekete spray-jel (ennek viszont semmi), meg a küszöbök belsejébe is jutott valami üregvédő trutyi.

2_2.JPGfújta, de minek?

Eddig elmegy. A horrort hagyjuk meg a végére.

Eszközök/anyagok amiket használtunk:

  • Pneumatikus, tűs rozsdaleverő (Parkside/Lidl)

3_2.JPG

Korábban már emlegettem, hogy vettem egyet, rossz volt, cseréltettem, az is rossz volt, utána feladtam. Gyuri2 ezen felszívta magát, ő is elment, vett egyet. Na az övé egymagában produkálta mindazt, amit nálam a kettő (az első ment ha kellett ha nem, a másodikon 1-2 elindítás után nem lehetett benyomni a ravaszt). Ő kitartóbb volt, mint én, és addig küldte a cucc pofájába a WD-40-et, meg baszkurálta mindennel, még be nem járatódott, és hajlandó nem lett működni.

Ha már működik jó cucc, acél tűket ütöget, és ezzel pusztítja le a festéket meg a vastag rozsdát, csak eszméletlen levegőigénye van. Hiába barkács szerszám, az 50 literes, átlagos barkácsnál azért nagyobb tartályú, konkurenciától származó (Aldi) kompresszor nem tudta kielégíteni, úgyhogy az folyamatosan ment, még ki nem köpött egy csomó olajat a torkán. Utána visszavettük a tempót, hagytuk néha pihenni a kompit. Amúgy maga a szerszám elég mélyen be tud férni mindenféle hülye helyre, szóval hasznos jószág.

  • Rezgőszerszám

4_2.JPG

Van rá spakli feltét, ami elvileg linóleum és hasonlók feltúrására van, de kipróbáltam ide is, mi baj lehet? És jó! Egyrészt gyönyörűen lehet vele a gyári trutyis alvázvédőt túrni lefelé, másrészt a pergő rozsdát is lehet vele abálni. Amikor nem az élével, akkor az oldalával. Mondjuk ez egy idő után visszanyalt, mert az utángyártott feltét bizony fogta magát, és igencsak eltört a befogatása, amit aztán hiába próbáltam egy platnival megtámogatni, azon kívül, hogy a másik oldala is eltört, nem mentem sokra.5_2.JPG

Mondjuk gondot nem csináltam belőle, elővettem a gyárit, aminek nincs így kikönnyítve a felfogatása, és azzal csapattam tovább. Kevésbé éles, meg szélesebb is, de a dolgát azért tudja.

Egy dologra kell vigyázni az ilyen feltéttel, hogy ne csapjon szét valami csövet. Egyet sikerült elkapni, szerencsére nem vágta át, meg rövid ijedtség után sikerült is beazonosítani, hogy nem cső volt, hanem a kézifékbowden háza, az meg ha csontig vágtam volna sem folyna ki.

  • klasszikus drótkorong

Sok szót nem pazarolnék rá, megvettem a hódosteszkóban a legolcsóbb készletet, amiben volt többféle méret, befogtam a fúrómba, aminek néha kicsit már zajos a csapágya, de legalább nem sajnálom, az árát meg 3 év alatt már jó párszor kitermelte, és hajrá. Meglepően jól bírta az olcsó készlet, egy drótszálat sem kellett az arcomból kioperálni. Viszont baromi fárasztó, de hát fej felett dolgozni mivel nem az.

  • Korant

6_2.JPG

Az RO-55-tel szerzett kifejezetten rossz tapasztalataim után ódzkodtam a kommersz passziválóktól, így keresgéltem mindenféle csodaszer után. Amit ajánlottak, azt már sehol nem találni, amit neten dicsértek, meg jól csengett (Würth), az ocsmány drága, de végülis egy spray-est beszereztem abból is, ami sokra nem elég, meg nem is estem hasra tőle, úgyhogy végül az utolsó pillanatban vettem egy flakon Korantot.

Amit eddig előadott, az nagyon meggyőző. Furcsa, tejszerű, szinte enyves állaga van, és fehér színe, felkenve aztán rögtön sötétlilára tintázza a csiszolás után maradt rozsdát, majd a teljes felületen megfeketedik. Megnevezése szerint festék, úgyhogy más alapozást már nem szánok az alvázvédő alá. Utóbbiról majd a következő részben.

  • s végül...

... a védelmi cájg! Fültok, pormaszk, bakancs, és a legfontosabb: védőszemüveg. Anélkül soha, semmit, ami szikrázik, forgácsot szór, porol, stb. Mondjuk a vicces az, hogy míg Gyuri2 vígan hányta a szikrákat a flexszel szemüveg nélkül, és semmi nem ment a szemébe, addig én jó párszor turkáltam kifelé a szemüveg mellett bekolbászolt vackokat... mondjuk én ebből azt szűröm le, hogy szemüveg nélkül még több ment volna bele. A szemmel meg nem játszunk.

Jameg zuhanyzósapka! Hülyén hangzik, még hülyébben néz ki, de amilyen kormos volt a fejem nap végére az alvázvédő- és rozsdaportól, ha azt még a hajamból is ki kellett volna mosni, akkor rövid úton megbarátkoztam volna a koponyatükrösítés gondolatával. Van fotó, nem publikus, a horrort amúgy is a későbbre ígértem, de megpróbálom azért ábrázolni, hogy néz ki ilyenkor az ember:

7.png

És a megígért horror:

A küszöbön van végig egy gumi védőcsík, bár amúgy fogalmam sincs, mit véd mitől. Azt sejtettem, hogy az első sárvédő ahol a küszöbre rátakar, a gyári extra sárfogó alatt cefetül fog kinézni, de hogy utána a gumicsík alatt a küszöb első tíz-húsz centijét is meg lehet ujjal puttyogtatni, na arra nem voltam felkészülve. A poén az, hogy kívülről semmi nem látszik, a fényezés gyönyörű, sima (már amennyire a gyárilag aláfújt alvázvédő sima tud lenni), de a küszöb alja belülről megsemmisült.

kattintásra még több horrort láthat, aki bírja az ilyent

Ebből bizony lakatolás lesz ) : Egyelőre a sárvédő alját betaknyalom üvegszálas gittel, a törésvonal alatt, alul lefújom a színkódra kevertetett spray-jel, a vizsgát kibírja. Erő van benne, mert alatta emeltük, de sokáig nem maradhat így, mert nem is kóser, meg mert ennél igényesebb is vagyok. Mondhatnám, hogy beszoptam, és végülis be is, de rozsdamentes RX-8 nem nagyon van... node ebből még lesz.

Amúgy az autó leghátulja elkészült, a jobbos futóművel együtt kapott már egy réteg passziválót, a balos még a drótkorongozásra vár, a pergő cucc zömét már onnan is levertük. A kipufogódob hővédőjének az éle elporladt, de megoldottuk okosba: lemezollóval levágtunk 2 centit, aztán majd vissza lesz peremezve, mint gyárilag. Ami még hátra van, azok már a haladósabbak: dobok belseje (csak az alján van némi rozsda), küszöbök visszaperemezése (elő van már készítve, meg könnyen hozzáférhető), utána jöhet az alvázvédő, meg a dizájn jellegű dolgok, úgymint a diffi háza és a féktestek. Ezek hőálló ezüsttel lesznek lefújva, plusz a féktestek piros festéket, meg hőálló matricákat is kapnak majd, hogy a falunapon irigykedjenek a népek, ha kigurulok, miután kifosztottam a Homasitát.

9.jpg

Hát ennyi fért a hétvégébe, ha kipihentem az izomlázat, és kikopott a szakállamból a Korant, akkor folyt. köv.

Hazamenetel előtt azért tettem egy „nagyobb” kört a telken, majd a végén egy ilyen fotogén pózban sikerült lefulladni, úgyhogy ezzel búcsúzok:

10_2.JPG

20 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://wankel.blog.hu/api/trackback/id/tr4012318321

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Róóóbi 2017.03.07. 14:40:28

Ismerős ez a feltárási kör, meg a drótkorong-passziválás-festés... :)

Róóóbi 2017.03.07. 15:03:22

Ja, a szemüveget én is csak hangsúlyozni tudom, pláne mióta majdnem sikerült egy reszelővel kipukkantani a saját szememet...

wankel · http://wankel.blog.hu 2017.03.07. 18:34:49

@dhrbikes: ebben érzek némi iróniát, van is rá némi alapod mondjuk. Viszont sosem értettem a "csak ez, csak az" elvet vallókat. Nagy átlagban japánpárti vagyok, de azért egy fujjnémet Porsche-ra például csúnyán be tud indulni a nyálelválasztásom.

wankel · http://wankel.blog.hu 2017.03.07. 18:37:40

@Róóóbi: jaja, csak óvatosan. Én lassan már fafúráshoz is rászokok, mert amilyen mákom van, azt is mindig a szemembe fújja a fúrógép.

A Kadett projekt megfeneklett, vagy csak blogolni nincs idő mellette? ( :

Róóóbi 2017.03.07. 19:59:07

@wankel:
Láttál volna tavaly ősszel, mikor anyáméknál rezgőcsiszolóval verettem az előszoba falát :D

Nem feneklett meg, ráéreztél, épp ma délután néztem rá a blogomra. Holnap írok is egy tényközlő poszt, ugyanis egy év alatt gyakorlatilag nem történt érdemi változás, csak apró kis szöszölések... A nagyobb léptékű project pedig 1500km távlatából nehezen kivitelezhető. De bővebben holnap. :)

EqueS 2017.03.08. 12:07:21

Ez a RO-55 érdekes dolog, már régóta ismerem, de békából királyfivá csak tavaly láttam válni.
Régen kentük kerítésre, ide oda, de a nagy rozsdaátalakítást nem igazán láttam, mígnem tavaly a pincében lekentem a vagy tíz éve rozsdásodó gázcsövet.
Bár rozsda barna volt az egész, de ilyen nagyon finomszemcsés rozsda volt, nem volt kedvem kefélgetni törölgeti porolni, így lerántottam a polcról ezt a kék lötyit és rákentem valami csak csinál dobok rá egy szint és az ellenőrök megnyugszanak.
Ekkor jött a csoda, mikor 1-2 óra múlva lementem és ezüst szürke, fém színű csővezeték fogadott ekkor jöttem rá mire gondolt a költő a passziválás alatt.
Ezzel a finom mondhatni felületi rozsdával jól elbánt.
Később az autón is kipróbáltam ott már nem tündökölt ennyire, egy alaposan megdolgozott, drótkorongozott részen, többszöri átkenésre tudott ezüstös foltokat csinálni, de voltak makacs részek ahol nem igazán vagy csak 7. átkenésre ért el részleges sikereket.

Kipróbáltam a Korantot is, de énekem nem tetszett egy éjszakás száradás után is kicsit ragadt még és kíváncsiságból megbolygatva, mint egy hártya volt csak a "rozsdán" rajta nem volt túl erős a kötödés, ilyen elfed érzésem volt tőle, ami alatt megy a buli tovább.

Annak idején volt egy vízbázisú festék amit nagyon csíptem, melóhelyen találkoztam vele ilyen olyan vasszerkezeteket festegettünk vele, frissen egyszerű volt elmosni a cuccokat és tényleg látszott, hogy valamit csinált pl kerítésen tartósabb volt mint az olaj.
Egy cseh termék volt AntiRoszda néven futott nálunk csehül AntiRezin.

A ifjonti koromban próbálkoztam a Hammerite festékkel, hát azt sem éreztem az igazinak :)

Ezek mind átlag user vélemények semmi tudomány.

Pepejoe 2017.03.08. 16:34:09

Szerintem a mostani rozsdaoldók, átalakítók semmit nem érnek a harmatrozsdánál némileg bonyolultabb esetekben. A motormosók, zsír és olajoldók is egy kalap sz.rok. A Kromofág pláne, régen pezsgett és szó szerint pattogtatta a festéket bele a szembe, még hangja is volt mint a szénsavnak és csak sokára passziválódott le ez a festék-hatóanyag keverék, most meg...a fékfolyadék erősebb.
Környezetvédelem van, az igazán hatásos cuccok pedig nemigazán környezetbarátok+rá sem lehet bízni az emberekre a használatukat, hiszen a hatékony mennyiségű foszforsavat tartalmazó cuccokat pl. úgy pacsálta mindenki az udvarán, a ház előtt vagy bárhol. hogy öröm nézni. Visszatérve: a mai rozsdaoldóknál mindenképp meg kell piszkálni valamennyire a rozsdát mechanikusan, pláne ha "leveles" mert olyan kevés a hatóanyag a cuccban és ebből kifolyólag olyan hamar lepassziválódik, hogy még belemerítve is eltartana egy darabig, mire leszedi. Havernak rohadt körbe a platója, a padló cseréje közben mindent megcsiszoltunk ahol csak lehetett, utána (asszem) Korant vagy valamelyik ilyen csoda, festék, stb., egy tél után minden csomópontban ott volt a barna és abból kiindulva megint haladt az útján a dolog.
Rozsdára, ha nem túl nagy (persze ez csak kád meg hely kérdése) és leszerelhető, a sósavat használom, 90% ipari. De az 50 is harapná. Ez mindent pusztít épp ezért vigyázni kell. Utána lúgos lemosás ugyanúgy, hogy semlegesítse, majd tiszta víz körömkefével. Olajra-ráégett kokszos ezeréves olajsárra tömény petróleum, én a moci láncára és környezetére használom.
A képen a féknyereg 25 évet töltött egy kocsi alatt télen-nyáron és 2 percet egy sósavas vödörben. Úgy pezsgett, hogy aggódtam az épségéért :D de végül csak a vastag leveles rozsda bánta. Teljesen szürke és fémtiszta volt, másnapra azért megkapta a levegő...le kellett volna egyből festeni.
www.kepfeltoltes.eu/view.php?filename=796F_knyereg.jpg

wankel · http://wankel.blog.hu 2017.03.08. 21:59:56

@EqueS: Az RO-55-ből próbáltam a polcon senyvedő régit, meg újat is, mindkettővel ugyanaz volt a tapasztalatom: van, hogy jó kedve van, és teszi a dolgát, de általában inkább nem.

Egy régi petróleumlámpán pl. tök jól működött, de a másik autómon egyáltalán nem. Hogy ötvözet függő, vagy valami hőmérséklet-páratartalom-melyiklábbalkeltemfel együttálláson múlik, passz. Viszont a konzervdobozt, amiből ecseteltem, bár csak pár csepp maradt benne, átette egy év alatt.

A Korant hatását most néztem így pár nap távlatából. Ami már másnap is jól látszott, hogy ahol rozsda volt, ott nem fekete lett, hanem fémszínű. Ami most látszik, az meg az, hogy ami fémszínű volt, az visszarozsdásodott. Persze ez csak amolyan "jóindulatú" picsarozsda, de nagyon kell majd neki a még egy réteg Korant. Meg aztán lehet még egy, meg még egy, amíg el nem fedi teljesen. Ragadni viszont nem ragad, meg ahol megcsiszoltam, ott sem jött le rétegként, hanem úgy rendesen viselkedett.

wankel · http://wankel.blog.hu 2017.03.08. 22:06:10

@Pepejoe: Nagyon is pártolok minden környezetvédelmi törekvést, de ezekkel pont semmi nem érnek el. Íróasztal mellett ki lehet számolni, hogy "x liter régi kromofágtól 3 hal döglött meg, x liter új kromofágtól viszont csak 1,15", csak azt mindig kifelejtik a képletből, hogy az újból nem x, hanem 3x mennyiség fog elfogyni ugyanarra a munkára, és az úgy már mindjárt öngól, pláne ha a legyártást és a csomagolást is nézzük.

Igyekeztem amúgy minél kevesebb munkát hagyni a passziválónak. Amennyire csak elérhető volt, mindent lecsiszoltam, pergő festék, vastagabb rozsda nem maradt.

Az a féknyereg szép lett! Szívem szerint amúgy szétszednék mindent, aztán homokszórás és porfestés, de nem megoldható, hogy hetekig emelőn álljon az autó, vagy kiskocsin tologassuk, vagy mittomén, meghát ennél azért jobban is szeretnék haladni vele.

Róóóbi 2017.03.09. 08:41:59

Mikor a padlólemezt inzultáltam belülről, akkor először is drótkefével mentem neki, aztán jött a RO55, mikor kifehéredett még egy kör dróttal meg drótkoronggal, aztán kapott festéket.

Danessz 2017.03.09. 10:58:45

Ro55 akkor jó ha tudsz áztatni, különben elég soványka.

A Korantra kíváncsi leszek 2 kör elég-e, mivel a saját Mazdámra is azt kenem akkor :)

bigpond 2017.03.09. 11:21:24

Telibe kell fujni olajjal, hogy védje azokat a részeket ahova sem a festék sem a passziváló nem jut el. Letörölni néhány nap után amit elérsz, utána festeni, de csak vèkonyan.
Egy kèt évente a müvelet megismételendö és a következö 20 évben nem kell lakatolni.

Ezek a passziváló szarok ilyen erös rozsdára nem jók, örülök ,hogy ezt más is irta már elöttem.

wankel · http://wankel.blog.hu 2017.03.09. 12:31:13

@Danessz: be fogok számolni!

@bigpond: írták is, meg tudtam is, pont ezért nem lett az erős rozsdára alkalmazva. Amit az első képen látsz, arról már le lett kaparva, ami pergett, majd ezután ledrótozva amennyire csak lehetett.

Na utána jött a passziválás.

Az olajas dolgot kihagynám, az csak akkor jó, ha rendszeresen lemosod, újrakened. Egyébként beleragad a por, az megköti a párát-vizet, és pont öngólt rúgtál.

bigpond 2017.03.09. 21:12:53

A por (ès a rozsda) az olajat szivja elöször be utána a vizet már nem tudja.Szerintem.
Minden esetre nekem ez vált be, látván mennyit dolgoztál vele ez már nem sok meló lenne és müködne is!

bigpond 2017.03.10. 04:47:25

Nekem egy karosszériás említette ezt a "csodaszert" , ennek már 27 éve. Azóta nem jártam nála , meg másiknál sem! Késöbb rájöttem , hogy simán lehet festeni is a felületet , csak le kel nagyjából törölni. Passziválót sem használtam azóta.
Szerintem próbáld ki az egyik oldalon aztán pár èv múlva nézz egy nagyot.
Kezdetben sürübben kell áztatni amig a rozsda ki nem " dolgozza magát , utána inkább csak ellenörizni kell, hébe hóba beáztatni, biztos ami biztos.

Nekem évek telnek el két mosás között (ez nem vicc, modjuk a monszun esök megteszik a hatásukat) , alulról meg még életemben nem mostam autót.

wankel · http://wankel.blog.hu 2017.03.13. 19:34:59

@bigpond: Hát, még az sincs kizárva, hogy kipróbálom. Egy alapos alvázvédőzés mellett.

EqueS 2017.03.13. 22:55:43

@wankel:
Van még ilyen lézeres rozsdaeltávolítás is, bár az is csak azzal bánik el amit lát.
youtu.be/PaWlQkUqh68
Meg amikor Csikós a Mergával volt összebútorozva, akkor voltak ilyen Dinitrol, és Fertan szavak is használva, ha jól emlékszem, vagy nem :)

wankel · http://wankel.blog.hu 2017.03.14. 16:24:36

@EqueS: találkoztam már a módszerrel, csak nincs hozzáférésem ilyesmikhez sajnos. Nameg ugye amit írtál is, nem nyúl, az üregbe nem megy be.

Olvasgattam Csikós cikkeket, próbáltam a tanulságot levonni, de ő is Koranttal nyomta, mikor elfogyott a boltokból a korábbi pártoltja.
Egy wankel fertőzött benzinfejű gyötrelmei a "párválasztással". Hogyan lesz, vagy nem lesz végül egy jó Mazda RX-8 a szerző birtokában. Még potenciálisan lehet bármi.