Egy wankel-fertőzött naplója.

2020. augusztus 08. 14:29 - wankel

Szolenoidos szopás szombatra

Boldog 8-as napot! ^^

In medias RX:  van az autóban 3 vákuumszelep, ami a szívócsatornákat nyitogatja-csukogatja. Na ezzel volt nekem egy nagyon picit több bajom, mint amennyire bonyolult ez a rendszer.

Kezdődött ott, hogy volt egy P0139 és egy P2259 kódom, valamint az autó kb. 6500 rpm alatt nem ment, vagy legalábbis nem úgy, ahogy kellett volna neki. Felette viszont határozottan hátba vágott, mint amikor megjön a turbónyomás... ja várj, ebben nincs turbó. Itt már sejtettem, hogy ez pénzbe és időbe fog kerülni.

img_9450.JPG

Februárban több apróság miatt meglátogattam Márkot. A hibakódok alapján egyértelműen beazonosította, hogy a 3-ból 2 szolenoiddal lesz a baj, ezeknek általában a csatlakozásuk korrodál, és emiatt nem működnek. Nem tartós, de olcsó megoldás a csatik tisztítása. Ez most sajnos nem játszott, mert kiderült, hogy rosszak maguk a szolenoidok. Helyben így nem tudta javítani, de így, hogy már megvolt a hiba, csak csavarozni kellett, ahhoz meg nem kell sok ész, bevállaltam én a cserét.

Ezt áprilisban meg is csináltam, jó is volt minden, mígnem... mígnem pár hete vissza nem jött a P2259 -.-

Direkt nem párezer Ft-os kínai szelepeket vettem, hanem a drága gyáriakat (~28eFt/db, és ebből ugye 2 kellett >..<), gondolván akkor 16 évig megint béke van, szóval kicsit morcos voltam, hogy boríthatom szét újra. Szabolccsal (rx8alkatresz.hu) megegyeztünk, hogy küld egy újat, mielőtt szétborítanám az autót, és ha hibás volt a korábbi, garis csere, ha nem, akkor kifizetem.

Na, a TLDR felvezetés meg a történelmi mélységek után jöjjön a lényeg.

  • Hiba: P0139 vagy P2259 hibakód

Lehetséges okok:

- szolenoidok hibája

- korrodált csatlakozók

- hibás vákuumcsövek

- megszorult SSV és/vagy VDI szelep

Javítás/ellenőrzés: szolenoidok tesztje / cseréje, rendszerelemek ellenőrzése

solenoid-locations.jpg

forrás: rx8club.com

p0139_p2259_2003_mazda_rx-8_intake-air_system_hose_routing_diagram.jpgforrás: rx8club.com + saját firka

  • Szolenoidok cseréje:

Le kell bontani a szívócsövet, utána egyszerűen hozzáférhetőek. Igazából csak csavarozni kell, meg csöveket, csatlakozókat széthúzni, a magamfajta amatőrnek is egy délutánjába belefér. Najó, az este 10 még délutánnak számít.

Nem találnám fel a meleg vizet, van róla egy kitűnő videó a YouTube-on. Viszont a tartalmukat se szeretném lopni, így nem rakok be képkivágásokat, inkább megmondom hol állítsd meg: 2:36, 2:49, 2:54, 3:01, 3:07.

Ezeken a pontokon megállítva "kinyomtattam a YouTube-ot", ez alapján viszonylag zökkenőmentesen meg lehet csinálni. Összerakáskor kéretik figyelni, hogy minden csatlakozás, cső, stb. visszataláljon a helyére.

Ha minden szétjött, kb. ezt kell látnunk:

img_9455.JPG

A cseréhez jó tanács: a konzolra csatlakozó műanyag peckük könnyen letörik, így tizensok év melegben fáradás után. Alulról egy kis csavarhúzóval megnyomva, óvatosan felfelé húzva le lehet szedni törés nélkül.

  • Szolenoidok tesztje:

Bár én csak a 2 hibásról írok, van itt egy 3. szolenoid is, ami a katalizátort szuszogtató légpumpát vezérli (emissziócsökkentés hidegen, vagy valami ilyen). Ha valaha feleslegesnek érzed magad, gondolj bele, ő mit érez...

Mindhárom szelep egyforma, így ugyanúgy tesztelhető. Erről is van egy remek anyag:

https://www.rx8club.com/series-i-do-yourself-forum-73/diy-test-solenoid-190364/

A lényeg, röviden: leveszed a hangtompítót, belefújsz a felső csöcsbe, és azt kell, hogy tapasztald, hogy csakis a hangtompító alatt fúj ki. Utána a lábakra 12V-ot adva egy kattanást kell hallanod (mágnesszelep meghúz), és a felső csöcsöt fújva azt tapasztalni, hogy kizárólag a lefúvóval szembeni csövön jön ki a levegő. Ha elveszed a 12V-ot, visszaáll a korábbi helyzet. A 12 V-hoz egy 1,5A-es (kicsi) led világításhoz való tápegységet használtam, mert épp volt itthon, amúgy kb. 1000 Ft. Levágtam róla a csatit és lecsupaszítottam a kábelvégeket.

Ha ez így működik, akkor maga a szolenoid jó. Nálam jelenleg jó mind a 3 db. Node akkor hol a baj?

img_0776.JPG

  • Csatlakozók tisztítása:

A szelepek újak, maradt a kábelcsatik hibalehetősége. Kaptak kontaktspray-t bőnyállal, meg egy kicsit megkapargattam őket csavarhúzóval. Agyoncsiszolni nem érdemes, mert ha a bevonat lejön róluk, még fokozottabb korrodálási hajlamot fognak mutatni.

  • SSV és VDI szelepek tesztje:

A szolenoidok őket mozgatják, tehát ha a szolenoid jó, a kettő közt a cső ép, akkor még ők lehetnek hibásak, vagy megszorulhatnak a koromtól. Lehet nem a legszakszerűbb megoldás, de mi baj lehet, szépen szájjal szívva leteszteltem őket. Vákuumcső vége arcba, megszívtam... és... és nem szívtam meg, szépen, hallhatóan mozogtak, tehát sem az ő mozgatóelemükkel (gondolom valami membrános cucc), sem magukkal a szelepekkel nincs gond.

Akkor nincs más hátra, mint előre, összeraktam, mentem egy kört, eddig jó. Remélem így is marad, és nem szopatnak tovább a kábelcsatlakozások.

Az új szelep tehát felesleges, de Szabi rendes volt, azt mondta nyugodtan küldjem vissza. Így egy postaköltség árából megúsztam a kalandot (idefelé rendeltem tőle egy rakat Idemitsu premixet is, így elfért azok mellett), szóval egy délután elszórakozásától eltekintve olcsón megúsztam. Mindemellett életemben először úgy éreztem, hogy most rendesen "autószerelek", azaz nem csak alkatrészt cserélek, hanem ellenőrzök, diagnosztizálok, javítok. Férfi level +10, még a szakállam is nőtt közben egy fél centit. Najó, őszült is, dehát aszongyák amúgyis ilyen stresszmentes dolog ez a wankelezés :D

img_0777.JPG

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://wankel.blog.hu/api/trackback/id/tr4816118890

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
Egy wankel-fertőzött naplója.
süti beállítások módosítása