Egy wankel-fertőzött naplója.

2016. november 05. 17:30 - wankel

Ki tudja megjavítani a motorhibás Mazda RX-8-asomat?

Az előző próbaút után, bár nem akartam erőltetni a keresést, mégis elkezdtek „felbukkanni” az ajánlatok. Így jött szembe egy motorhibás autó is, ami, mint korábban kifejtettem, véleményem szerint nem baj, hanem lehetőség.

disassembled-rx-8-rotary-engine11.jpg

Node ki fogja ezt nekem megjavítani? Mindenki fél a wankeltől, az a néhány ember, aki ért hozzá, többségében a nehezen és drágán megszerzett tapasztalatot is megóvja magának, ami valahol érthető is. Akik az interneten rendszeresen szembejönnek nevek, ők már vagy nincsenek az országban, vagy nincs jó hírük, vagy a kettő együtt. Egyébként mindenkiről hallani jót is, rosszat is. Gyanítom a munkáik minőségét nagyban befolyásolta az is, hogy a tisztelt megrendelő mekkora számlát volt hajlandó kifizetni. Épp ezért a minősítést elkerülném, ehelyett lássuk, mihez kezdhet magával, aki motorhibás RX-8-ast venne. Vagy már van neki… bár első sorban nem nekik szól ez a blog, ők már úgyis elmerültek a témában.

RX-8 alkatrész:

  • ebay: Minden van. Cserébe vaskos a postaköltség.
  • bontás: erős ez a Mazda, szokás is összetörni. Ha némi sérülés vagy rozsda találkozik egy motorhibával, sajnos jó eséllyel donorként végzi az autó. Akad is itthon jó pár ilyen. Meg van egy rakás jobbkormányos, ami korlátozottan ugyan, de szintén jó alkatrésznek.
  • Rotary Parts webshop: tudtommal az egyetlen hazai wankel webshop. Szabolcsnál sok minden van, ami a honlapon nincs, azt is beszerzi. Nem mellékesen wankelhez való kompressziómérője is van, tehát vásárlás előtt is érdemes lehet őt felkeresni.

RX-8 motor:

  • ebay: az ebay-en minden van. Minden is.
  • Rotary Parts, ismét: Komplett, felújított, garanciális motorokat is vehetsz itt. Ezek aktuális árát megtalálod a honlapon, jelen pillanatban 600 ezer Ft körül vannak. Ezek alap szinten felújított motorok, amikben nem kell vadiúj rotorházakra számítani (csak 2 ház kb. ennyibe kerülne), viszont elviekben minden alkatrészük ép, válogatott darab, új tömítésekkel, stb.

RX-8 motorfelújítás, javítás:

  • Kincses István: a magyar wankelezés egyik legrégebbi figurája. Tudtommal jelenleg külföldön ténykedik, szóval kilőve.
  • Varga István: Békéscsabán ténykedett, de információim szerint már nem dolgozik az ottani Mazda szervizben. A honlapjukon viszont sok-sok mindent olvashatsz az autóról. Többek közt az általa kidolgozott olajzás átalakításról is, ami szerinte megalapozott, van aki szerint nem, erről szintén nem itt fogsz állásfoglalást olvasni. Privát szerelőként még nem jött szembe, jelenleg nem sokat tudni róla, ergo ő is kilőve.
  • Varga Roland: utóbbi években ő volt a varázsszó, a jövő reménysége. Wankel motorokból szakdolgozott, szerelőként is beleásta magát, de valószínűleg biztosabbnak látta a túlélést az óriáspókok és egyéb barátságtalan jószágok között, mint a magyar autóbizniszben, így Ausztráliába távozott, ahol kicsit komolyabban megy a wankeles élet.
  • sok-sok amatőr, lelkes wankel megszállott: ők nem ebből élnek, de ha magad vágnál bele, és nem vagy teljesen sötét, biztosan szívesen segítenek. Én pont utóbbi vagyok, nem értek az autószereléshez. De kérdésekkel azért néha zaklatom őket, és segítenek is, amiért ezúton is köszönet!

Off: Magánvéleményes szekció – avagy miért nem szeretem a szívesség alapú munkát.

Figyelem: Nem az RX klubra vonatkozik, általános megállapítások következnek.

Adott egy feladat, mondjuk vakolás, mert te csak falazni tudsz. Meg elméletben egy csomó ismerős, akik csináltak már ilyent, segítenek is szívesen, vagy némi pénzecskéért bevállalják. Ott sorakoznak. Hurrá, fel lehet húzni a falat, lesz kinek bevakolni. Aztán gyakorlatban el is készül a fal, csak kenni kéne rá az anyagot. És hirtelen senki nem tud jönni, mert ő is épp építkezik, bővült a család, külföldön van, stb. Jobb esetben akad valaki, meg is csinálja, pici pénzért, vagy emberbaráti szeretetből. Már ha egyszer végez is vele, hisz neki is van emellett munkája, családja, élete. Szóval jobb esetben elkészült, tegyük fel sima is, örülsz. De mi van ha nem? Kész van-kész van, csak épp egy kicsit hullámos... Végülis van egy falad, be is van vakolva, a pénzt is elköltötted. Oké, a munkadíjon spóroltál, de csak lapult a zseb, bár a fal hullámos. Mit csinálsz? Kijavíttatod a szerencsétlennel, akinek nem ez a szakmája, és akárhogy is, de mégiscsak szívességből, az élete egy szeletét feláldozva segített neked, hogy te spórolhassál? Odamész hozzá reklamálni, hogy

„figyeljmár, ezt retekül elkúrtad!”?

Vagy nézed még évekig a hullámos falat, és bosszankodsz? Senkinek sem jó ez így, és te fogod magad a legkellemetlenebbül érezni.

Na ezért vannak a hivatásosok, pl. az autószerelők, hogy visszatérjünk ehhez a vonalhoz. Ők ebből élnek, ez a munkájuk, ezért annyi pénzt kérnek, hogy megérje nekik. Cserébe felelősséggel tartoznak (számla ellenében fél év garanciát kell vállalniuk, mégha ezt sokan igyekszenek is kikerülni). Szerintem így tiszta a történet. De ez egy személyes vélemény blokk volt, látott/hallott/megélt tapasztalatokból, semmi több. Közeli barátoknak én is segítek, ők is nekem, de messzebbre, netán idegenekhez nem fordulok munkaigénnyel, csak tisztázott üzleti viszony mellett.

 

Najó, de akkor ki maradt?

  • fogsz találni egy-két szerelőt az RX klubban, csak kérdezz
  • van még egy-két szerelő, aki csinált már ilyent, csak "bujkálnak"
  • és végül: a „saját”, megbízható szerelőd
    A wankel sem atomtechnika. Nem is szakértőként született senki, hanem megtanulták szerelni, mint a többi motort. Sokan félnek tőle, de alapjába véve egyszerűbb, mint bármi más, néhány speckó fogást leszámítva. Utóbbiban viszont biztosan találni fog a szerelőd olyant, aki segíteni fog neki megoldani, akár információval, akár szerelési segédlettel. Szóval ha van olyan, akire rá mered bízni az autód, és elég elhivatott ahhoz, hogy utánanézzen, kérdezzen, meg időt is szán erre, akkor ez is egy járható út lehet. Ha nem is a legtutibb, de még mindig egy szerelővel állsz szemben, és nem egy – jó értelembe vett amatőrrel (ld. keretes, fentebb).
  • alternatív megoldás: vegyél BMW e46-ot, ahhoz mindenhol értenek. De ezt csak szürkével merem leírni.

 Node, mi is van avval a kinézett motorhibás Mazdával? Erről szól majd a:

Következő rész:

Motorhibás Mazda RX-8 olcsón, avagy a második megtekintett autó

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://wankel.blog.hu/api/trackback/id/tr2611973976

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
Egy wankel-fertőzött naplója.
süti beállítások módosítása