Egy wankel-fertőzött naplója.

2020. február 27. 20:21 - wankel

Bő 3 év wankelezés egy óriási dióhéjban

Mi történt az elmúlt 3 évben? Hosszú poszt lesz, TLDR, javaslom mentsd le könyvjelzőként, egyben nehezen emészthető. Ez most annak a max. 20 hardcore embernek szól, aki a blogot is olvassa, nem csak a facebook-os rövidhíreket fogyasztja. Ha RX-8-at vennél, és érdekel mivel jár, fusd végig. Ha megerősítést vársz, hogy mekkora szarhalom egy ilyen, akkor is, max nem fogod megkapni a megerősítést…

Frissítettem a költségeket is, ld. a fenti menüben.

2016.10.31

Két igen hosszú és igen felesleges út után, végül a saját városomban akadtam rá egy autóra, az rx8alkatresz.hu-n keresztül. Ausztriából érkezett, a motor 3 banánosládában, állítólag „ette az olajat” (az a dolga... kérdés, hogy mennyire).

Megalkudtunk a tulajjal, 2000 € + én állom az őrá eső vagyonszerzési illetéket is. Ez akkor jó biznisznek tűnt, kár, hogy pont mire kész lett az autó, kb. fél millát esett az áruk a piacon, amiből csak mostanra kezd észhez térni (a rohamosan fogyó!) kínálat. Apropó vagyonszerzési illeték: az van ugye, hogy ha valaki a nevére vesz egy autót, akkor lenyúlja az állam, mert szerintük az adózott keresetből egy pénztemetőt venni „vagyonszerzés”. Akkor is, ha azt másnap továbbadja. Mivel nem volt benne motor, a hivatalos papírozást csak az összeépítés után tudtuk megejteni. Sokan kapacitáltak, hogy az osztrák eladó adataival csináljunk egy hamis adásvételit, de ebbe nem mentem bele. Egyrészt, mert 100e Ft-nál (ezt kellett ugye 2x befizetni) többet ér a becsületem, másrészt mert az eladó egy Bécsben élő, tunéziai-magyar állampolgár. Semmi rosszat nem gondolok róla, de ha valami haverja felrobbantja magát valahol, és Ádám-Éváig (vagy a muszlimokat mittudomén kiig) visszanyomozzák, nem hiányzik, hogy esetleg megnézzék, kivel mit adott-vett. (Mielőtt: semmi bajom a muszlimokkal, Törökországban 4 hónapig keltem a müezzinre, barátkoztam hitgyakorló fiatalokkal, a normális részével semmi gond nincs, csak sajnos ugye van egy radikális ág, ami szintén innen táplálkozik).

Mit sikerült venni?

  • RX-8 Revolution C, azaz erősebbik motor, full extra (bőr, tetőablak!!!, DVD-s navi)
  • 100e-párszáz futott km, a motor megkotlott, szétszedve jár mellé
  • amennyire látszik, veszélyes, azonnali beavatkozást igénylő rozsda nincs
  • a jobb oldala gyanús, hogy volt törve, de vonalban van, komolyabb elem nem tűnik sérültnek
  • beltér kimondottan szép állapotban, full fekete bőrrel, ami szerintem szebb, mint a fekete-piros, ráadásul kevésbé is kopik

2016.11.23

Tréleren az autó, irány a műhely. Itt még azt gondolom, hogy sínen vagyok, lesz, aki beépítse a motort. Mi baj lehet?

2_5.JPG

2016.12.07

Motor megrendelve Nagy Britanniából. Itt még azt gondolom, hogy olcsón jót fogok kapni. Az eddig megjelent fórumos beszámolók szerint a chambers rotary féle motorok teszik a dolgukat, egy dokumentált eset volt, ahol mégsem, de ott példásan rendezte a garanciát. Mi baj lehet?

2016.12.30

Motor még nincs, de legalább kuplung van. Nem gyári, hanem egy valamivel olcsóbb, de tutinak mondott cucc. Mi baj lehet?

2017.02.08

Kezdetben kedves, később egymás anyjának szidalmazásába hajló levelezés-telefonálgatás után, jóval a megbeszélt határidő után, végre megérkezik a motor. Persze más színre van festve, mint amit megbeszéltünk, de ez nem érdekel annyira. A megbeszélt, kifizetett sohn adaptert és tartály szettet nem sikerült mellé csomagolni. Ez sose jött meg, az árát végül – kicsit ugorva az időben – a brit fogyasztóvédelem bevonása mellett, egy bő hónappal később sikerült „visszazsarolni”.

2017.02.15

A szomszédban lakó szerelő, akinek a kollégájánál készült az autó, és aki vállalta volna a motorbeépítést, mert látta benne a kihívást, lelépett az USA-ba egy kicsit pénzt is keresni, így kicsit bajban voltam, hogy kire is bízzam. Szerencsére akadt egy klubtárs, aki autószerelő és szerelt már be pár wankel motort is, szóval mi baj lehet?

Február 15-re beszéltük meg, hogy jön Pestről az itteni műhelybe (persze RX-8-cal, de így is olcsóbb volt, mint hozzá trélerezni). Vettem ki szabit, 16-án kora reggel kelés, irány a műhely… ahová nagyon nem akart senki sem megérkezni. Pár óra múlva telefonálok. „Hát de írtam a messengeredre, hogy nem készültünk el egy sürgős munkával, majd holnap megyünk…”. Boccs, de nem érdekel, hogy én vagyok a fasz, ha nincs messengerem, de ha eltérsz a megbeszéltektől, akkor is a te felelősséged, hogy eljusson hozzám az infó, ergo hívj fel… Mindegy, holnap…

2017.02.16

Másodjára sikerült ideérni a srácoknak, estére helyére is került a motor, és felszállt a fehér füst. Ez utóbbi nem volt egyszerű, ugyanis nem akart indulni, befloodolt, azzal is kínlódtunk, de nagy nehezen azért csak összejött. Itt már látszott, hogy ez nem egy világbajnok motor, és időközben sajnos egyre több fórumposzt is azt mutatta, hogy chambers-ék ahogy nőttek, úgy építettek egyre szarabb motorokat. Próbáltam kommunikálni vele, „járassam be, 1000 mérföld, aztán jó lesz”.

2017.02.25-03.18

A motor bent, jöhettek az egyéb hibajavítások. Rugócsere, egyéb apróságok, nagy bajok nem voltak. A legnagyobb munka az aljának a rendbetétele volt, az osztrák telek ugyanis nyomot hagytak, felületi rozsda mindenen, pergő festék a futómű alkatrészeken. Ez az a munka, aminél ha azt akarja az ember, hogy rendesen legyen megcsinálva, akkor neki kell megcsinálnia. Találtunk közben kókányolást is, meg terven felüli rozsdát is az első műanyag sárfogók alatt (gyári extra, örülök, hogy megvették…) a sárvédőlemez alján és a küszöbök végén. Végül ami nagyon rossz volt, azt mi is megtaknyoltuk, lyukas küszöbbel nem mehet honosításra, a többi részt pedig a felületi csúnyaságok leápolása után szépen lealvázvédőztük.

Az autó ekkor már saját lábán állt ki-be a műhelyből, de ha melegen lefulladt (a kiváló kuplunggal nem volt nehéz…), akkor félóra kávészünet következett.

2017.04.04

Mivel 7-ére kapott az autó honosításra időpontot, 4-én előzetesen átvizsgálta a megbízott cég. Sajnos kiderült, hogy egy első kormánycsukló irgalmatlanul lóg, cserélni kell. Meglepő helyről jött a segítség, Vito küldött alkatrészt. Hogy küldött, az nem meglepő, lévén ebből él, inkább az, hogy ide is ért időben, és jó is volt. Vito az az „úriember”, akihez nem volt élőben szerencsém, de a keresés elején elég sokat telefonálgattunk, és nagyon tuti üzleteket és készülő autókat ajánlott. Ezek egyrészt jelentősen később készültek el, mint végül az enyém, másrészt akkorra elég sok rossz tapasztalat gyűlt össze róla a klubban. Használtra cserélt új alkatrész, rosszul megépített motor, lehúzás, saját garanciális feltételeinek semmibevétele, stb. Végül én megúsztam, illetve ez esetben voltaképpen megmentett, de azért ha valaki RX-et venne, és privátban kap ajánlatot, vagy szerelésre jelentkezik valaki a nyilvánosságot kerülve, akkor mindegy mi az aktuális álneve, hagyja a fenébe.

Emellett még egy hiba jelentkezett, a cég parkolójában fel-le autózva (bejáratás jelleggel) feltűnt, hogy ha kicsit is melegszik a kuplung, úgy kell berángatni tolatásba a váltót.

2017.04.07

Sikeres honosítás és műszaki vizsga! Igaz a vizsgasoron is cigiszünet kellett, miután leállították, mert a melegindulás még ekkor sem volt létező fogalom, de műszakilag rendben lévőnek találtatott. A motorról persze semmilyen papírt nem kaptam angol barátunktól, még számlát sem (érdekes, hogy az angol fogyasztóvédelmet ez nem érdekelte, pedig jó viszonyunk csúcsán megemlítettem nekik…), így némi szemforgatás után szerencsére csak a motorkódot írták be, szóval ha ismét kipusztulna… jajjmár, hát miért tenne ilyet?! :D

6_7.JPG

A vizsgáztatás vicces momentuma volt, amikor odajöttek, hogy „hát, erre nincs hová rendszámot szerelni, de esetleg ha jó, akkor van olyan opció, hogy matrica...”. Naná, tudjátok ti mennyit dolgoztam vele, mire lejött az a béna gyári rendszám adapter?

Elkövettek viszont egy hibát, amire utóbb jöttem rá: 2616 ccm-nek írták be a lökettérfogatot. A regadónál valóban duplázva kell számolni (így lesz <1300 ccm, azaz  ~40eFt helyett 2500< ccm, azaz ~210e Ft), a forgalmiba viszont nem ezt kellene írni. Jó, mondjuk a forgalmi eleve FAIL, mert a lökettérfogat nehezen értelmezhető egy wankel motornál.

A nap végére rendszámos autóm lett, és nevet is kapott. PCS… úgymint Picsa, Pöcs, Papucs, Pacsi… PIPACS! Gabi barátomnak nagy köszönet, neki jutott ez eszébe, és ennél le is ragadtam. Nem vagyok nagy „virágos”, de a pipacsot imádom, mert 1. szép, 2. piros 3. a szülőföldemre emlékeztet 4. mert elhervad, ha leszakítod, amivel ez tanított meg arra, hogy nem kell mindent erőszakkal „hazavinni”, elrakni, van, amit ott kell élvezni, ahol van. Pipacsot azért hazavittem – hogy útközben mindjárt villogó check enginnel hálálja meg az elmúlt félévnyi gondoskodást és pénzlapátolást.

2017.04.22

Az autóval megvolt az első Parkoló Parádé is, ahol Szász Marcival szagolgattuk egymást nívópálcáját (benzin szagú volt). Igen, azzal a Szász Marcival. Igaz, ha ki nem rak egy róla szóló kamuhírt fb-ra, hogy bocsi, de ez így nem igaz, a magam eszétől (nem vagyok én csodagyerek…) rá nem jövök, hogy ő az. Szóval fun fact: ő is RX-ezik.

7_2.jpg

A parádé után maradt az autó BP-n, a motort beépítő srácoknál. Nekifogtak a kuplung hibáját kijavítani, majd felhívtak, hogy ezt így nem rakják vissza. Kooperálva az eladójával, garanciában alkottak valamit. Illetve jelezték, hogy a váltóm is elég szar (lóg a nyelestengely, és szétverte a főtengely végén lévő csapágyat is), de pont tudnak egy nagyon jót, 80e Ft, plusz az enyém, mint cseredarab. Legyen… Elég sokáig húzódott a javítás, de végül egy működő, hibamentesnek tűnő autót kaptam vissza, ami ekkorra nagyjából már melegen is indult, csak nagyon keservesen. Ekkor végre a sohn adapter is bekerült, a block plate (full premix adapter) meg ki.

Raktak be egy használt, de jó szett gyári gyújtótrafót és gyertyát, mondván emiatt van villogó hibalámpa, ami amúgy gyújtáskimaradást jelent. Persze pár 10 km múlva visszajött, mert nem ez volt a baj. Később a gyertyák-trafók oda-vissza cserélgetése után kiderült, hogy mindössze egy főtengely jeladó reset-et kellett volna csinálni, ami „állítólag” megtörtént a motorbeépítés után, de gyanús, hogy mégse.

2017.05.04

Végre megérkezett a matricarendszám előre. Elvileg ingyen kellene olyan rendszámot adni, ami jó az autóra, a gyakorlatban viszont kiadják az egy pár legyártott nagy lemezrendszámot, oldd meg hogy kerül fel, aztán majd egyszer csak legyártják a rávalót, 10e Ft ellenében.

8_7.JPG

2017.05.06

Irány Kápolnásnyékre, Gáborhoz, kinek természetes lelőhelye ekkoriban a baráti-RX-ek motortere volt. Persze ilyenkor mindenki barát próbál lenni... Az én autómban is talált hibát, például össze-vissza elvezetett csöveket, meg nem húzott bilincseket, hasonló tróger beépítésre utaló nyomokat. Később én is találtam még hasonlókat, ahogy lentebb-lentebb ástam magam a motortérben.

Mértünk egy kompressziót is. Az eredmény a gyárilag megadott elfogadható határérték alatt van, de így 1000 km után már indul melegen is, ha nem is könnyen. Chambers ugye az mondta, hogy ez még javulni fog 1000 mérföldig. Szpojlerezek: nem javult, illetve csak tized barokat, ami nem sok. Azóta is tartja ezt a szintet, mondjuk úgy, hogy ez is eredmény…

2017. május

A hónapban végre futóműbeállításra is sikerült eljutni, ami a gömbcsukló csere után szükséges volt. Az eredmény jó lett, tökéletes egyenesfutást sikerült kihozni belőle, szerencsére sikerült olyan céget találni, ahol értenek is ehhez.

Kicsivel ezután az első RX-8 találkozó is megvolt, Esztergomban gyűltünk össze, ahol egy igazi sztárvendéget köszönthettünk, Sturcz Antit:

Ez itt most a benyalás helye: szerintem az újkori TotalCar bagázsból ő az, aki abszolút méltón viszi tovább a Karotta-Winkler vonalat. Más stílusban persze, de ez nem baj. Szokás őt sok mindenért fikázni, de biztos az „öregek” is kapták volna, ha lett volna komment szekció a TV2 teletextjén. Lelkes, odaadással és jól csinálja, amit csinál, én nagyon bírom, örülök, hogy megismertem. A régi TC-hez hasonlóan olyan tartalmat gyárt, amit nem csak autóbuziként lehet értékelni. Nem mellékesen később a japán utunkra is kaptam tőle jó tippeket, mivel pont eltolva, de ugyanarra a Tokyo Motor Show-ra igazítottuk az utunkat.

Májusban végre egy kis szépítgetésre is jutott idő. Az alsó légbeömlőnél kikaptam egy felesleges peremet (merevítő, csak nemtom mit merevít), hirtelen felindulásból ezüstre festettem a középső rotor motívumot, kaptak szappanbuborékos fóliát a ködlámpák és indexek, valamint lefestettem a fékeket, a kifakult kipufogó körüli műanyagokat, és lesavaztam a felniket.

2017. június

Szétberheltem a meghervadt gyári motortartóbakokat, és kiöntöttem poliuretán gyantával. Az egyik sajnos nem lett az igazi, buborékos maradt, ezt azóta sem sikerült újra megcsinálnom, de tervben van.

12_3.JPG

2017. július

Volt még egy köröm a pesti srácokhoz, náluk marad ugyanis 1-2 alkatrész, valami apró szerelés is hátra volt, meg egy olajcsere is esedékes volt. Ez volt az utolsó látogatásom náluk, szerencsére közben termett rendes wankel szerelő. Csináltam egy jó kis kört, ismét meglátogattam Gábort, egy 3000 km körüli kompressziómérésre (minimális javulás), illetve Alcsút-Felcsút és hasonló dicső útvonalakon át felautóztam a Dobogókői kilátóhoz. Ide való ez az autó, nem hozzám, az Alföldre… ez volt az első igazán felszabadult autózásom, amikor már nem a fordulatszámot kellett figyelni, csak tolni neki – már amennyire lehetett. Bringásszezon volt, én meg bringás (is) vagyok, tudom, hogy ilyenkor ésszel kell élni.

Egy erősebb szakaszon bealázott egy szőke picsa egy BMW X3-assal… hát igen, a modern technika a fizikát is megkurjongatja, ha kell, de biztos vagyok benne, hogy ő fele annyira nem szórakozott jól, mint én. Illetve nemtom, én ha nem látom mi van a kanyar túloldalán, akkor inkább elveszem a gázt, őt ez annyira nem izgatta.

13_1.JPG

Mindenesetre itt végre minden deciliter benzinért megdolgozott az autó, és meg tudta mutatni, hogy mi is az, amiért annyira lehet imádni, amennyire én is imádom.

2017. szeptember

Hátul cserés lett két stabpálca, és „kiugrott” a katalizátor. Utóbbiért én is utálom magam, de egyrészt ha eldugul, megfő a motor, másrészt annyival felszabadultabb hangja lett az autónak, és olyan szépen durrog, hogy hát izééé… szégyellem, meg minden, de egyelőre így marad. 3 szezon alatt 7000 km-t mentem, úgy érzem nem ezen múlik a bolygó túlélése.

2017. október

Végre valami rendesen elromlott. Füst formájában távozott a kuplung. Mint kiderült, a „garanciában valahogy megoldjuk” tényleg egy „valahogy megoldás” lett, félig egy kopott gyári, félig az utángyártott fos éppen csak működőképes összetákolásából, nem csoda, hogy végül elégett az egész. Szerencsére sikerült megbeszélni a dolgot Szabival (rx8alkatresz.hu) így az árát beszámolta az új, gyári kuplungba, amit ráadásul jó áron is hozott. Maga a munkadíj fájt, meg az, hogy decemberre lett csak kuplung, mert nem akart ideérni az országba.

14_1.JPG

2017. december-2018. március

Bekerült az új kuplung, illetve egy csomó általam végzett kisebb-nagyobb szépítgetésen-javítgatáson ment át az autó. Ezekről külön posztot is akartam írni, csak azóta se jött össze – ezt most itt pótolnám.

15_1.JPG

A legfőbb meló az olajhűtőcsövek cseréje volt. Ez az első szériáknál (2003 májusi gyártású, tehát nagyon korai az autóm) nem rozsdamentes anyagból csinálták a merev csőszakaszokat és csatlakozókat, és láss csodát, el is porladtak, általában a legrosszabb pillanatban. Megelőzvén a bajt, gyártattam hozzá új csöveket.

Persze ez nem ment olyan egyszerűen, mint elsőre tűnt… Egyik kipróbált céges beszállítónk vállalta a csövek gyártását, az alakos csöveket meghajtva, a rugalmasakat szabvány tömlőből roppantva. Aztán az alakosok hajlítása valamiért egy istenért nem akart elkészülni. Végül márciusban kaptam meg a csöveket, és az alakosok egy részéről le kellett mondanom, ahol kritikus volt a forma, ott a régi csövekből mentették át. Szerencsére ez a motorhoz közeli rész, ahol egyáltalán nem volt rozsdás. Nem kis szerelés az összes cső cseréje, különösen kellemes az összefagyott talajon, a felbakolt autó alatt megcsinálni. Egyik dobbetéten alakítani kellett egy kicsit, mert a flexicső nem úgy áll, mint a gyári alakos, de a kerék szerencsére nem tud beleérni.

Az olajhűtők védelmére rácsot kaptak a ködlámpa melletti légbeömlők is. Elég összetett forma, így először kartonból modelleztem le, hogy mit kell majd kivágni az alurácsból. Hamár homár, az alsó beömlő is kapott egy ugyanilyen rácsos betétet.

Megújult az első stabilzátorrúd is. A kiszopósodott szilenteknél rendesen megkezdte a rozsda, kapott hát egy homokszórást és egy porfestést a rúd is, meg a szilentek tartóbilincsei is. Nomeg persze gyáriúj szilenteket. Meg új stabpálcákat.

A design jegyében érkezett az ebay-ről egy ledes harmadik féklámpa, amin annyit alakítottam, hogy nem a saját, furcsán illeszkedő búrájával építettem be, hanem a gyári féklámpáéval, amit pirosra fóliáztam. Így egyrészt E jeles maradt (…), másrészt teljesen jó az illeszkedés, és sokkal szebb, mint a gyári, elég aluldizájnolt darab.

A hátsó lámpatesteket pedig körbefestettem fekete festékkel a plexi búra kereténél, ettől kicsit modernebbnek hatnak, határozottabb kontúrt kaptak az opálos-átlátszó körvonal helyett. Egyúttal a tömítéseiket is cseréltem, gumiboltban vettem habosított lemezt, ami szinte megegyezik a gyári anyaggal, ebből vágtam hozzájuk újakat.

A feleségem karácsonyra meglepett egy szett piros JR csavarszettel. Sajnos a menetemelkedést nem nézte, és persze nem jött be az 50-50, így vissza kellett cserélnem. Jó menettel csak fekete volt, de annyi baj legyen, ezek is jobban mutatnak, mint a kopottas-krómos gyári csavarok.

Mivel kisebb részt, de tűzvédelemmel is foglalkozok a munkám során, meggyőződésem, hogy egy jó tűzoltókészülék sehol sem árt. Van fent a lakásban, van a garázsban, és természetesen van mindkét autómban. Átmenetileg egy 1 kg-os volt a kesztyűtartóban, de ezt több okból sem szerettem. Készítettem egy konzolt a csomagtérbe, ahol fixen rögzül egy 2 kg-os porral oltó. Ez se túl nagy, de pont kétszer akkor. A semminél meg sokkal több, egy kezdődő tüzet megfogni pont elég lehet, de sose legyen rá szükség.

15_12.jpg

Ezeken kívül az első kerékdobok rozsdamentesítése és védelme is le lett tudva ezen a télen. Nagy bajok nem voltak, de a patentek és egyéb apróságok lyukainak peremén volt már induló rozsda. Ezeknek kinyomtam a szemét, aztán kifújtam ez egész ívet Würth alvázvédővel, mielőtt visszakerültek volna a dobbetétek. A munkáskabátomból azóta is bújnak még elő drótkorong darabok.

15_13.JPG

Ja, meg kapott egy szett "új" gumit, mert a rajta lévők ugyan a gyárival megegyező Bridgestone-ok voltak, de elég öregek voltak már, és meleg aszfalton iszonyatosan csúsztak (érthetetlen, hogy miért pont azon). Bazsi barátom pont kinézett egy szett felnit, én meg rámentem a rajta lévő gumikra, így mindketten jól jártunk, és jó állapotú Toyo DRB gumik kerültek az autómra. Sajnos nem 225/45 R18-asok, hanem /40-esek, ami bántja a szememet, de amennyibe kerültek, annyiért jók voltak. Idén úgyis cserélni kell, mert öö… kopnak…

15_14.JPG

Amúgy most, hogy közben nézegetem a blogposztjaimat, rá kellett, hogy jöjjek, hogy nagyjából ekkortól nem írtam semmit az RX-8-ról, ellenben minden másról annál inkább. Na mindegy, tekintsétek ezt jóvátételnek.

2018.04.13

Mivel a kuplung melegen továbbra sem akart rendesen kiemelni, sok-sok infógyűjtés után megszülődött a sün: szar a cső. Az van ugyanis, hogy az alsó és felső munkahengert összekötő cső elöregszik, és melegen kitágul. Ilyenkor nem emel ki a kuplung, akad az 1 és az R. A Glamour napok jegyében az autó kapott egy új fékcsövet, én meg egy 42-210 Nm-es Neo nyomatékkulcsot, 25 év garanciával. Szegény Mazda háromszor elporlad addig.

16_1.JPG

2018.06.02

Megvolt a 2. RX találkozó is, Baja főterén. Óvatos odafelébe’ összehoztam a rekord fogyasztásomat: 11,6 liter. Az átlag amúgy 16 liter. Városban + amikor lehet, ökörködve megvan a 20 is, autópályán 13-14, hegyekben nyelezve 15-16. Mi ebből a tanulság? Azt szereti, ha hajtva van. Olyankor pont annyit eszik, amennyit megérdemel. Mindenkor máskor meg ugyanannyit, csak olyankor nem érdemli meg. Ez van, a wankel pörgetve, teljes terhelésen tud hatékony lenni, részterhelésen nem.

2018.06.22

Zebra bácsi, a céges dekorosunk kapott egy privát megbízást: tessen nekem matricákat gyártani, mert anélkül nem sportautó a sportautó. A Mazdaspeed logó az kell, mint 316i-re az M betű, a hátsó szélvédőre a wankel.blog.hu felirat meg különösen, tudják már a közlekedőtársak ki az a tahó, akit szidni kell. Az első szélvédővel megszenvedtünk. Szerencsére pont átjött beszélgetni a Polo GTI-s garázsszomszéd (aki az egyik legelborultabb autóbuzi, akit ismerek, az autójának bármely pontjáról étkeznék bármikor), aztán hamár ott volt, „befogtam”. Nagyon szépen kiszámoltuk, hogy a sarkoknak hová kell esni, ki lett Tesa-szalagozva, meg minden, csak azzal nem számoltunk, hogy a szélvédő íves, és nem a sarka, hanem a közepe fog először leérni. De megoldottuk.

Btw. ha valakinek neadjisten kéne ilyen matrica, szóljon, a vektoros tervezést én már kifizettem, csak a legyártást kell fizetni a továbbiakban.

2018.07.28

A bajai talin végre Sághi Márkot is megismerhettem, aki a jelen Rolandja, RX-esek értik mire gondolok. A többieknek annyit, hogy ő a reménysugár az égen, a szent grál, a minden, ha valaki wankelezni akar, mert főállásban jelenleg, tudtommal, más nem foglalkozik a javításukkal (persze ő sem csak ezzel). Több munka is várt rá. Olajfolyás megszüntetés, hűtővízcsere gyári FL22-re (és csöpögés megszüntetés), tetőablak beállítása, mert zörgött, meg egy általános átnézés.

Amíg ő szerelt, elsétáltam a szentendrei retró múzeumba, amit ajánlok mindenkinek, a járműves szekció is elég komoly. Amit meg Márknál láttam, az meggyőzött, hogy a továbbiakban ő fogja szerelni az autómat (már ami a képességeimen és lelkesedésemen túlmutat). Hatékonyan és haladósan dolgozott, ráadásul olyan igényességgel, amit korábban autószerelőnél nem láttam. A kocsi alatt kiskocsin tálca, a féktisztító abba csöpög. Amit csavarrögzítővel és nyomatékra kell meghúzni (pont ez volt egyik szivárgás oka), azt csavarrögzítővel rakja be és nyomatékra húzza. Egyszerűen az volt az érzésem, hogy értelmes ember kezében van az autóm.

20.JPG

Az eredmény nem lett 100%-os, de erről nem ő tehetett. Az olajfolyás egy része a deknitömítésnél volt, de mivel előtte cseréltem olajat, ezt nem kértem javítani. A hűtővíz pedig a szivattyúnál szökött, ezt felírtam, hogy legközelebb vigyek.

Szentendréről hazafelé érdekes mód útba esett Visegrád, pedig tökre nem arra lakok, de ezzel az autóval mindig meglepő célpontok esnek ’pont’ útba… Elég jó kis útvonal, ha nem tartott volna fel egy motoros (?!?), végig élvezetes lett volna.

2018.09.16

Találtunk végre egy használható placcot, ami még mindig nem elég nagy ahhoz, hogy gondtalanul el lehessen rúgni, de alkalmas egy minimális driftelésre, már amennyiben ez alatt az általunk előadott szerencsétlenkedést értjük.

2019.03.26

Eljött az első műszak vizsga ideje. Egyúttal annak az ideje is, hogy végre ne 2616, hanem 1308 ccm-es legyen az autó. Az NKH-nál közölték, hogy ők már módosították a műszaki adatot, az én kérésemre. Mondom ácsi, lesz itt egy kis baj, nekem meg kellett nézni térképen, hogy ti hol vagytok, azaz nem jártam még itt, az autót meg pláne nem vittem el ismételt műszaki szemlére, hacsak nem vagyok skizofrén, de ilyenről meg nem tudok. De márpedig ezt valaki kérvényezte. Oké. Kikértem az erről szóló papírt (hatszázvalamennyi Ft), amivel elgurultam az Ocsmányirodába. Ahol közölték, hogy ez a papír lejárt. Az NKH csak műszaki szemléről tudna új papírt kiállítani, de ez értelmetlen, mert náluk már jó az adat, Ocsmányék meg nem tudnak mit kezdeni az újjal. Szerencsére egyik garázsszomszédom fia épp ekkoriban vizsgázott vizsgabiztosnak, és mivel rendes, utánajárt a dolgoknak (egy jó garázssori közösség isteni áldás!). Ő elvben nem állapíthat meg ilyen jellegű műszaki adatot, de azt meg tudták csinálni, hogy dokumentálták a hivatalos papír, és a forgalmi engedély elállását. Ezzel már az Ormányablakban is tudtak mit kezdeni, és miután meggyőzően az ügyintéző szemébe néztem, és közöltem, hogy „ezt ti kúrtátok el”, ingyen cserélték a forgalmit. Ollé, végre papíron is 1308 ccm-s az autó.

Eleinte azt hittem, hogy ennek amúgy sok jelentősége nincs, de előző évben volt olyan biztosító, aki visszadobta a netriskes kalkulációt, és kiküldött egy 10-essel nagyobb ajánlatot erre hivatkozva, tehát nem mindegy.

2019.06.01

A blogolás folytonossági hiányait magyarázandó megemlékeznék arról, hogy közben ismét egyetemista lettem, ami 6 év kihagyással, munka, család, és egy hobbiautó mellett nem annyira egyszerű, mint amikor főállásban csinálja az ember (najó a bringázás, csajozás és szeszelés mellett). Ez viszont magával hozza azt is, hogy vizsgaidőszak után nagyon kíván az ember egy rendes veretést, amire szerencsére lehetőség is nyílt, felfedeztünk ugyanis egy kis szervizutat az autópálya mellett, ami teljesen indokolatlan mértékben kanyargós. Belátható, kellemes ívek, szűk két sáv, csodaszép aszfalt, és ez még csak nem is álom, hanem a valóság. Nem, nem mondom meg hol van, de megmutatom, hogy örültem neki. Így:

22.png

2019.06.10 és 06.30

Meglátogatott minket Csaba, egy vajdasági klubtársunk, így tartottunk egy 3 autós minitalit. Ezt később egy palicsi-szabadkai és egy topolyai minitalálkozó követte. A Vajdaság felső része nem az az élményautózós vidék, inkább a végtelen búzatáblákról szól, de ettől még gyönyörű, ahogy Szabadka belvárosa, a Palicsi tó és az állatkert, nomeg a Topolyai tó is a régi malommal.

2019.08.23

Megtankoltam az autót… nem, ez ennyire nem ritkaság, csak nem szokott erről fotó készülni. Most viszont Ádám barátom csinált egy párat, ráadásul tök jók, muszáj itt is megosztanom.

2019.09.28

Vééééégre megkapta az autó a régóta vágyott kis karmocskákat az oldalára. Használtan vettem, „egyik kicsit meg van pattogva” állapotban. A gyakorlatban ez azt jelentette, hogy a 4-ből kettőbe úgy bele voltak rohadva a csavarok, hogy beletörtek és újra kellett fúrni-menetelni, illetve homokszórás után még gittelni-csiszolni-gittelni-csiszolni-gittelni-csiszolni, utána már csak szórógittelni-csiszolni-szórógittelni-csiszolni, éééééss… festeni. Az alu testen valami rezes bevonat van, ez krómozva és lakkozva, azaz ha valahol belemar a só és az alu felhólyagzik, akkor nyomja le a réz bevonatot. A végeredmény azért egészen tűrhető lett.

26.JPG

2019.12.02

Gábor sajnos meggyógyult, eladta az autóját, és a felhalmozott több autónyi alkatrészének többségét is. Feldobott egy pár maradék cuccot, hogy aki elsőnek érkezik, viheti. Kápolnásnyék nekem nem a szomszédban van, de azért felhívtam, hogy ha hajlandó a padlásának tartalmától is megválni, akkor megyek. Mi jobb dolga van az embernek vasárnap délután 5-kor, mint megindulni 200+ km-re padlást pakolni? Semmi, ugye? Szerencsére Balázs barátom is kapható volt a hülyeségre, így bevágtunk magunkat Tejeszacsiba, a családi Suzukimba, bedobtuk a tetőcsomagtartót is, és mentünk. Hétfőn hajnal 2-re pont haza is értünk, bár a mosolyunk addigra már kevésbé volt őszinte. Konkrétan tetőig raktuk a Suzuki S-Cross-t, meg egy kicsit még azon túl is. Gábor végül egy viccesen alacsony árat kért az egészért. Jelenleg nem kell belőle semmi, meg durvára útban is van (vennem kellett egy polcot is hozzá), de mérlegelve azt, hogy hosszú távra tervezek az autóval, ez most egy jó befektetés volt. Már ha értelmezhető ez a fogalom egy ilyen autónál.

2020. január

Kapott az autó egy ebay-es splittert, illetve egy új rácsot az orrába. Előbbi az a kategória, hogy lehet egyszer megunom, de most tetszik. Bármikor leszerelhető, azt az elvet tartom, hogy csak visszaállítható módosításokat végzek az autón, ugyanis OT-ra szánom. Jameg a gyári alu V dekort is megkapta az orrára, a korábbi ezüstre festett műanyag helyére.

A rács saját gyártmány. Gábortól jött egy gyári rács is, azt szétvágtam, a keretét megtartottam, a belsejét pedig sablonnak használtam az alurács meghajlításához. Nem volt egyszerű, mivel minden irányba íves, de végül sikerült meggyőzni, és a várakozásaimnál is jobb lett a végeredmény.

28.JPG

2020. február

Dénes cimborámnak hála kapott az autó egy 3D nyomtatott rotor formájú hangerő szabályzó gombot. A modell a thingiverse-ről ingyenesen letölthető. Nyomtatás után festve lett, és a végeredmény iszonyat menőn néz ki.

Mivel hamarosan lakatolva és festve, majd polírozva lesz az autó, az amúgy nem túl rossz első fényszórókat is felpolíroztattam, és kaptak egy öngyógyulós fóliát. A ködlámpák és oldalindexek pedig halvány füstszínűek lettek az eddigi szappanbuborék helyett. Sajnos az ebayes fólia nem bírta a strapát, elkezdett hámlani.

Az autónak kb. fél éve kialakult egy baja, hogy 6000-ig szinte lomha (legalábbis magához képest), 6500-nál pedig hátba vág. Szolenoidra utaló hibakódokat dob a rendszer, de ez ugye sok minden lehet, itt válik el az alkatrészcserélgető és a szerelő, hogy okot keres, vagy vaktában alkatrészt cserél, hátha tényleg az rossz. Emiatt aztán meglátogattam Sághi Márkot, hogy ezt, és a többi maradék hibát is javítsa, úgy, mint a hűtőszivattyúnál csöpögés, dekni tömítés, és egy közben összejött hátsó fék szorulás. Nomeg a kuplungot, ami továbbra sem emel tki rendesen, sebességben, kinyomott kuplungnál nagy gázt adva előre kúszott az autó.

A kuplung egy alsó-felső munkahenger csere után végre tényleg tökéletes. A dekni nem volt tömítve, nem csoda, hogy szivárgott... A hűtővíz csöpögésnél mint kiderült, a szivattyú jó, csak a tömítést kellett cserélni, és a hátsó fékeknél is csak a pofa volt berohadva, nem kellett a felújítókészletet elhasználni. 50e Ft-nyi alkatrészem maradt így polcon, így ez felesleges beszerzés volt, de egyrészt jobb így, mintha kellett volna, és nincs, másrészt ugye hosszú távra készülök, jöhet ez még jól. Amivel viszont úgy jártam, hogy kellett volna, de nem volt, azok a szolenoidok. Márk előzetesen a tipikus hibára, azaz a csatlakozók korrodálására gyanakodott. A valóság azonban az, hogy a 3-ból 2 szolenoid át van égve, amivel nyilván nem tudott mit kezdeni. Ezeket majd még vennem kell (26e/db). Magát a cserét szerintem megcsinálom én, csavarozni tudok, csak diagnosztizálni nem. Illetve jelezte még, hogy a hűtőmön is van sérülés (32e), lassan el kellene gondolkodni a cseréjén, valamint a klímakompresszor tárcsája meg van ütve, és előbb-utóbb meg fogja enni a szíjat.

Ezekben az a bosszantó, hogy ezek valószínűleg hozott hibák, beépítéskor észlelhették, jelezhették volna az ezt végző srácok, és nem 3 év után derülne ki. Mindegy, felírtam a listámra, amit örülnék, ha végre rövidülne, nem állandó hosszúságú lenne. Ja igen, kell még egy szett lengéscsillapító is, mert a mostaniak a végüket járják (alap Tein, kb. 150e Ft)

Mértünk egy kompressziót is, meglepő módon minimálisan javult, de természetesen továbbra is alacsony. Annyi pozitívum van ebben, hogy az éltömítések feltehetően valóban újak és jók, csak a beépített rotorházak voltak eleve kopottak. Mondjuk azok legalább egyenletesen, nem szórnak az értékek.

30_2.png

Szerelés után egy dobógőkői veretés jött, Esztergom felől nagyon pöpec a szakasz.

30_1.JPG

SZUM:

Az autóval 3 év alatt semmi olyan hiba nem volt, ami kimondottan a wankelsége miatt lett volna. A váltón kívül csak rossz minőségű alkatrésszel (kuplung), és kopóalkatrésznek számító dolgokkal volt bajom. Meg a kis magyar valósággal, ami nagyban nehezíti egy autó fenntartását.

Ahogy a korábbi használós autómnál is tapasztaltam, olyan nincs, hogy egy 10, pláne 15+ éves autó hibamentes. Előbbiben sem volt korához képest sok kilométer, ebben meg pláne nincs, de egy csomó minden a korral pusztul.

Volt még pár alkatrész csere, amiket nem említettem, mert ezeket a Mazda állta visszahívásban. Vezetőoldali légzsák, benzinpumpa és első lengőkarok, mert „fokozott terhelésnél, pl. versenypályán, eltörhetnek”. Tetszik a hozzáállás… ( : Szegények 3 napig szívtak vele, mire kijöttek a lengőkarok csavarjai, de hát írjanak haza, hogy tessék rendes rozsdavédelmet csinálni, vagy legalább nyálazni a csavart mielőtt beraknák.

És hogy mi van most, mi a jövő?

L A K A T O L Á S. Idén végre eljutottam oda, hogy a honosítás előtt feltárt anyagfolytonossági hibákat javíttassam. Télen nem futott, így sokat nem romlott az állapot, de nyilván nem is javult. Vettem két komplett új küszöböt, de volt olyan gondolatom, hogy lehet, hogy csak az elejét kellene javítani… míg egy emelés során (nem fért be a bölcsőn lévő pont alá a krokodil) be nem szakadt az egyik küszöb hátulja… marad a komplett csere.

Jó hír, hogy sikerült megnyernem az ügynek egy jónak mondott lakatost. Ajánlottak egyet, ő 300e Ft-ot mondott alsó hangon (!) a két küszöb cseréjére, cserébe 3 héten belül vállalja. Hát igen, ő így szűri le a keresletet, és tartja röviden a várólistát. Ha ennyi, ennyi, de ellenajánlat nélkül nincs beruházás, nézelődjünk még. Van a környékemen egy hely, ahol egy öreg Citroën H Type-ból árulják a kávét, és patika veterán Toyota Land Cruiserek állnak előtte. Gondoltam, ahol ilyenek állnak, csak tudnak jó lakatost is… Bementem… és öööhh… ohh…

31_1.JPG

Kihívták a főnököt, aki közölte, hogy tudnak jó lakatost, de ő nekik dolgozik. De najó, felhívja. A lakatos is közölte, hogy csak nekik dolgozik (a főnök elégedetten bólogatott), de térjünk vissza rá jövőre (ez 2019 szeptemberben volt). Elmentem hát hozzá, megbeszéltük mit szeretnék (16 évesen lett javítandó, nálam télen nem megy, kifizetem a jó munkát, de OT-ig nem akarok újra hozzányúlni), mennyi lesz (olcsóbb, mint az előző ajánlat), meg azt, hogy januárban találkozunk.

A kezdési időpont végül február vége lett, de mindketten egyetértettünk abban, hogy akkor vigyem az autót, ha foglalkozni is tudnak vele, nem csak odébb-tologatni.

Közben fényezőt is találtam. Egyet javasolt a lakatos is, ő viszont húzta a száját a gyöngyházfényen, és nem volt hajlandó garanciát vállalni a színegyezésre („kikeverik minta alapján a festéket, aztán amilyen lesz, nemtok mit csinálni vele”), így tovább keresgéltem. Egy kolléganőm ajánlott egy fickót, aki szalonautókat is javít, ha kell, rétegvastagságra fúj, érti a szakmát. Érkezésemkor épp egy Tesla Model 3 állt bent nála, valami kisebb javításra várva. Ő is értette mit akarok, hajlandó is dolgozni érte, hogy jól is sikerüljön. Kicsivel többet mondott, mint az előző fényező, de pont azon a határon belül, amit szívesen kifizetek a várhatóan jobb végeredményért.

Szóval itt tartunk most. Az autót leadtam a lakatosnál, várom a híreket…

33.JPG

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://wankel.blog.hu/api/trackback/id/tr9615494666

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
Egy wankel-fertőzött naplója.
süti beállítások módosítása