Egy wankel-fertőzött naplója.

2017. június 15. 23:17 - wankel

Összefestékeztem, megégettem, lelocsoltam savval, és örvendeztem

Előrebocsátom: eget rengető újdonságról nem tudok beszámolni. Ha macska lenne, azt mondanám, hogy kurvul, dorombol, eszik. De mivel ez nem macska, hanem egy wankelmotoros autó, ezért inkább azt mondom, hogy nem akar tönkremenni, teszi a dolgát és nyeli a benzint.

Nagy unalmamban viszont megcsináltam sok apróságot. Azokat a dolgokat, amik számomra a „hm, oké, nincs rossz állapotban”-ból a „bazeezkurvajólnézki” állapotba hoznak egy autót. Először a W124-es Merciken figyeltem ezt meg. Van amelyik rendesen beindítja a nyálelválsztásom, és megnyomja a „KELL” gombot, van amelyik meg csak „hm, oké, korrekt”, pedig amúgy hibátlan. Szóval ennek jegyében történt néhány plasztikai műtét. Meg egy-két kísérlet is, ami akár másnak is érdekes lehet.

boritonak_2.JPG

Ködlámpa fóliázás

Mit tudhat vajon egy ebay-es kaméleonfólia? Hát, semmiképpen nem azt a hatást, amit fotókon látni. Nagy maszatokban változik a szín, és egy rétegben felrakva a síküveges lámpa csak olyan lesz tőle, mintha valami nem teljesen víztiszta műanyagból lenne. Ellenben a fényerőből elég sokat lefog, így látáshoz szükséges lámpára sosem tenném, a ködlámpa viszont inkább dekoráció, mint hasznos dolog. Node mit csinál két rétegben, már azon túl, hogy még több fényt nyel el? Na úgy már hozza a szappanbuborék jelleget! Szóval ha ez az elvárás, akkor tudja. Prizmás szerkezetű lámpán (ld. oldalindex) egy rétegben is elmegy, síküvegre viszont kell a kettő. Jó hír, hogy postával 800 Ft-ért annyit adnak, hogy lehúztam vele próbaként a Daewoo-m indexeit és ködlámpáit, kapott belőle egy darabot egy kollegina, megcsináltam a Mazdát, és még maradt...

A "média által generált hamis elvárások" és a végeredmény

Ja, meg az egyik ködlámpa gumi szoknyáját is vissza kellett ragasztani, mert a gyári ragacs elengedte. Erre a pókembergeci (gy.k.: ragasztóspray) tökéletesen bevált. Fújáskor megy mindenhová, de nitróval letörölhető a felesleg, és gyorsan, jól ragaszt.

Ingyen lyuk

A ködlámpák miatt ismét elő kellett vennem nőgyógyászi képességeimet, illetve le kellett bontanom a dobbetéteket. Ha már ott voltam, akkor machináltam mást is. És az ingyen lyukkal most nem ezt a nőgyógyászos vonulatot szeretném folytatni, hanem arra utalnék, hogy míg egyesek jelentős pénzeket hagynak a műanyagosnál, hogy singleframe-t, vagy egyéb ordenáré lyukakat vagdossanak a „sztríttyúner” verdáikra, addig az RX-8-nál ezt a lehetőséget meghagyta maga a gyártó. Konkrétan az alsó beömlőn van két oldalt 1-1 falazás, aminek áramlástanilag nehezen találom a funkcióját, maximum az autó légellenállását befolyásolja valamelyest, hogy falnak ütközik az ájjer, nem pediglen bemegy a lyukon és eltéved, de mindenesetre én azt most onnan kiszedtem, mert a küszöbbel ellentétben az autó elején jó dolog a lyuk, az ingyen több lyuk meg pláne.

Ott járva megcsodálhattam azt is, hogy milyen állapotban vannak az olajhűtők csövei, amik a korai évjáratoknál rozsdásodásra hajlamosak. Hát ööö... rozsdásak, ki gondolta volna? Szivárgásnak nyoma sincs, de jobb megelőzni a bajt, a téli teendők közé beterveztem a csövek leszerelését és újak legyártatását egy hidraulikus üzletben. Így várhatóan töredéke lesz egy rozsdamentes gyári szettnek, minőségben viszont semmivel nem rosszabb.

olajhuto_csovek.JPG

Szintén az autó elejénél járva méláztam el rajta, hogy milyen jó volna, ha végre jutna pénzem a gyári alumínium V (vagy rotor, nézőpont kérdése) dekorra, ami az alsó beömlő közepére való (meg a karmocskákra, amik az oldalsó „kiömlőkre”). És lááám, szembe jött egy flakon ezüst festék meg egy maszkolószalag... És lááám, tök jól néz ki. Nem tettem le a gyári aluról, de amíg le nem hámlik a festék, addig jó lesz. Az igényesség jegyében műanyag alapozót is kapott, úgyhogy remélem hamarabb fér bele a büdzsébe, mint hogy hámlani kezdene.

ezust_v.JPG

Jöjjenek a kísérletek:

Műanyag feketítés

A kipufogó körüli 2 műanyag elemet igencsak kiszívta már a Nap, meg az idő, ellenben a középső fekete rész gyárilag festve van egy műanyaghatású valamivel. Emiatt általános RX-8 betegség, hogy rikítanak az oldalsó szürke felületek. Nem vagyok elveszett ember, olvastam a „Filléres Neppertrükk” cikksorozatot, elő hát a gázlángot! Akinek nincs otthon disznója, annak persze rendes pörzsölő sem jut, csak egy kis Dremel forrasztópáka. Persze az is teszi a dolgát, csak a vékonyka lánggal pörzsölni olyan, mintha 8-es ecsettel fognánk hozzá szobát festeni. Azon túl, hogy szopás, legalább a végeredmény is szar, egyenletességnek szándékát sem mutatja. "Véletlenül" volt viszont itthon egy flakonnyi Maston Rubbercomp nevű festék, ami – röviden megfogalmazva – a Plastidip koppintása. Csak pont feleannyiba került a sárga-kék obiban. Nem, sajnos nem fizetnek a reklámtevékenységért, de ha már akciós volt, és haza akart jönni velem, akkor itt volt az alkalom, hogy bizonyítson. 4 rétegben fújtam fel, ahogy ajánlották, és a két kicsi elemre elég is lett, még maradt is. Kicsit ragacsos a felszíne, a por jól ragad rá, de vizes ronggyal letörölhető, tehát magába az anyagba nem tapad bele. Azóta túl van az első viszonylag magas nyomású mosásán, sem az, sem a kipufogó hője nem zavarta eddig, de kíváncsi vagyok, hosszútávon mit bír. Ha beválik, a középső részt is átfújom, hadd legyenek teljesen egyformák.

Féknyereg festés

A hátsó nyergeket még az alvázvédőzéskor lefújtam Car System hőálló festékkel. Mindenki hujjogott, hogy ezek a hőállók semmit nem bírnak, de a féknyergen azért valahogy csak túlélt pár hónapot, meg 2400 km-t. Ezen felbuzdulva egy drótkorongozás, RO-55-özés (érdekes, most jól működött az RO), majd újbóli drótkorongozás után az elsők is kaptak 2 réteg ezüstöt, majd 3-4 réteg piros Rally sprayt a nyakukba. Na ez utóbbi egy ritka takony festék, több helyen zsidós lett a felület (semmi rasszizmus, egy ex-szobafestő kollégámtól tanultam a szakkifejezést), szóval nem az igazi.

Mindezek tetejébe sikerült egyik féken vasig visszahúzni a festéket, mivel nagy bátran felnyaltam az ebay-es hőálló matricát a tapintásszáraz festékre, aminek viszont a hordozó rétege, amit vissza kell húzni, jobban tapad a matricához, meg az alaphoz, meg úgy mindenhez, holott nem ez lenne a dolga, mint bármi bármihez, aminek viszont dolga lenne.

A végeredmény amúgy nagyon raj, kb. +15 lóerő kerekenként, és akkor a matricákkal még nem is számoltam!

Felni savazás

Ha már a fékek nézegetésre érdemes állapotba kerültek, a ráégett fékporos felnikkel is kezdeni kellett valamit. A játszós felnijeimen (amiket 10e/db-ért akkor sem lehetett nem megvenni, ha épp éhhalál szélén voltam március hó végén az autóépítés hajrájában) már kipróbáltam a sósavas módszert, és az internet népe nem hazudott, a cucc működik. Egyetlen titka, hogy sérült fényezésű felületen nem szabad sokáig hagyni, mert a fényezéssel ellentétben az alut megmarja, így a fényezésnek is alá tud hólyagosítani. Egy felnit kb. 10 perc megtisztítani, 2:1 arányba kevert háztartási sósavval, meg egy használt ecsettel. Ezzel átdörgöltem, necces helyeken még fogkefével rásegítettem, utána bő vizes öblítés, és kész. Mint az új. Már persze ha így tisztán nem látszana, hogy – valószínűleg az Ausztriából való trélerezéskor – mind a 4 felnin megsértették a festéket 1-1 helyen. Egy dolgot nem visz le a sósav, méghozzá a kátrányt, nomeg az alvázvédő ködét (úgy tűnik egyik felnit rossz helyre raktuk festéskor), erre viszont a kátrányoldó, ami pontosan azt csinálja, amit a neve is sugall, egy kiváló eszköz.

Oké, csaltam, nem ugyanaz a 2 felni, de higgyétek el, valaha egyformán koszosak voltak

Csavarok pótlása

Egyrészt a burkolatok bontása után pótoltam minden már hiányzó és általam eltört bolhát, másrészt sikeresen beejtettem egy fontos kupakot a motortérbe, amit persze elnyelt valami fekete lyuk. Ennek apropóján aztán szét is kaptam fél motorteret, már amik egy laikus, autószereléshez keveset, csavarhúzóhoz annál többet értő számára felfoghatóak (légszűrőház, akksi, akksitálca, stb.). A kupak (ekkor még, később autómozgatás közben leesett) persze nem lett meg, de találtam pár „érdekességet”. Hogy az akksitálcát 1 csavar fogta 3 helyett, az egy dolog, sok funkciója nincs, csak a szétszedést nehezíti. Hogy alatta az olajhűtő szilentes rögzítésénél viszont a bilincsről is hiányzott az anya, meg a bilincset a kasznihoz rögzítő konzolban is laza volt a csavar, az már inkább bajos. Szerencse, hogy az egész le nem szakadt valamely rozsdás fittingnél. Én nem értem, hogy az autószerelőket (tisztelet a kivételnek) beoltják igényesség ellen, vagy mi van, de több ilyen aprósággal találkoztam már az autómban. Egy részükkel most én, pár másikkal meg „G”, mikor nála jártam, és kapásból kiszúrt 2 fordítva berakott csövet, meg 3 laza csavart. Meg az olaj is szivárog még valahol, pedig ehhez is csak az kéne, hogy félrerakják egy napra, és ha valahol csepp van alatta, akkor tovább kell keresni.

bilincs.JPG

Úgy indultam neki az autófenntartásnak, hogy én lakást festek, fúrok-faragok, bútort csinálok, vizet kötök, villanyt szerelek ha kell, de autót szerelni nem vagyok hajlandó megtanulni. Sajnos lassan itt is belátom, hogy ha valamire azt szeretném, hogy megüsse az általam elvárt szintet, akkor bizony nekem kell energiát meg időt belerakni, és megtanulni megcsinálni. És azon kaptam magam, hogy szerelős videókat nézek, meg autószerelő képzés után keresgélek a neten...

A következő tákolós posztban valószínűleg egy saját Bödön implementáció rövid leírása lesz, aztán viszont hozok valami izgalmasabbat ( ;

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://wankel.blog.hu/api/trackback/id/tr8512599031

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tamás Nánási 2018.11.19. 13:18:37

Üdv! Ha szabad megkérdeznem, hogy bírja a Maston Rubbercomp? mi a véleményed a minőségéről?

wankel · http://wankel.blog.hu 2019.02.17. 16:15:26

@Tamás Nánási: Üdv! Bocsi a rettent lassú válaszért, nem láttam eddig a kérdés. Nem teljesít jól. Az egyik elemről már lenyúztam, hogy egy műanyag feketítő folyadékot kipróbáljak (röviden: az is egy fos), a másikon még rajta van, de az élénél már pereg fel. A lángszóró lesz a megoldás, nincs más hátra ( :
Egy wankel-fertőzött naplója.
süti beállítások módosítása