A tulajokon kívül nagyjából kétféle ember van: az egyik még sosem hallott a Mazda RX-8-ról, a másiknak meg ez az alaptézise. Rossz híre van a Renesis motornak, amire valahol rá is szolgált, lévén az autók kb. 50%-a esett át motorcserén 150 ezer kilométer előtt, másfelől viszont nem (csak) ő tehet róla.
Node miért is mentek ezek gyorsan tönkre?
- kereskedői, szervizes hozzá nem értés
- hiányos gyártói tájékoztatás a wankel apró nyűgjeiről, ebből eredően nem megfelelő használat
- olajhiány
- túl hosszú olajcsere periódus
- gyártói hibák, tévutak az első évjáratoknál, élettartamot rontó környezetvédelmi „fejlesztések”
- valós, wankelségből eredő problémák
Amikor az első motorok elkezdtek tönkremenni 2004-2005-ben, nagy hírverése lett, hogy 50 ezer km-t sem bírnak. Persze voltak tényleg hibás motorok, pl. amiatt, hogy az első szoftver kevés olajat fecskendeztetett a kamrákba, így gyorsan koptak az alkatrészek, de nagyobb részt a kereskedői hozzá nem értés volt az, ami miatt egy kis hibát (pl. gyújtótekercsek) is motorhibának nyilvánítottak, és cserével orvosoltak. Tetézte ezt, hogy a cseremotorok sokszor gyárilag felújított, de – valami japánokra nem jellemző slendriánság – okán rosszul sikerült motorok voltak, így néha rosszabb került be, mint amit kivettek.
Ijesztgetésül nézzük, milyen hibák lehetnek egy használt Renesis wankel motorral:
- koromlerakódás, ami felgyorsítja az él és oldaltömítések kopását, kompresszió vesztést okozva (megfelelő olaj használata, illetve a full premix vagy sohn adapter minimalizálja a jelenséget, erre egy későbbi posztban visszatérünk)
- a túlzott hőképződéstől vetemedhetnek a rotorházak, ami a tömítések kopását okozhatja (hibás hűtőrendszernél, vagy tartós extrém használatnál fordulhat elő)
- túlzott kipufogó hőképződés, amitől az oldaltömítések rugói annyira elvetemedhetnek, hogy a tömítést kilökik a helyéről, ami aztán pusztít, amit ér (feltöltött, vagy folyamatos pályahasználatnak kitett motoroknál jelentkezhet)
- benzinpumpa hiba, vagy folyamatosan nagy oldalerők alacsony üzemanyag szinttel kombinálva terhelés alatti benzinhiányt okozhatnak, ami rossz gyújtáshoz, robbanásokhoz, és a tömítések töréséhez vezethet (főleg régi RX-8-aknál fordulhat elő, amikben még nem volt pumpa csere)
- katalizátor hiba: talán még a motorhibánál is gyakoribb, és főleg a gyújtáscsere szükségességének alulbecsléséből ered. A gond az, hogy az eltömődött katalizátor kis kiterjedésű, magas hőterhelést okoz, ami az olaj viszkozitás csökkenéséhez, és a tömítések sérüléséhez vezethet
- eltömődött olajvezetékek, vagy alacsony nívó miatti olaj befecskendezési hiány: fokozott él és oldaltömítés kopás, túlmelegedés, amelyek kopásból eredő kompresszió vesztéshez, és változatosan katasztrofális hibákhoz vezethetnek
- főtengelycsapágy kopás, amit több dolog okozhat, de nagyrészt kivédhetőek: alacsony viszkozitású olaj, thermal pellet megragadása nyitott állapotban (cserélhető állandóan zártra, így hidegen is ugyanannyi olajat kap a motor, mint melegen), olajtermosztát cseréje alacsonyabb hőmérsékleten nyitóra (főleg rendszeres magas terhelésnél érdemes)
Ezek a főbb hibák, amelyek ijesztőek lehetnek, de minél inkább felkészülünk rájuk, ellenük fejben (és bankszámlán), annál kevésbé azok. Egy használt motor lutri, de ha már felújíttattuk, rendes karbantartással, és pár trükkel a fenti hibák többsége kivédhető. Soknak tűnhet a macera, de ez minden sportkocsival együtt jár, nem gyújtást, hanem valami mást kell gyakran cserélned. Innen nézve a Mazda RX-8 és a Renesis annyira nem is rossz konstrukció, újonnan, 8-10 millióért ráadásul senki más nem adott valódi sportautó élményt (4 üléssel!), még ha az evvel járó fájdalmakra nem is voltak felkészülve a tulajok (nomeg a márkaszervizek sem). A legjobb viszont az, hogy manapság 2-3 milláért megkaphatsz, vagy összerakhatsz egy ilyent, és a tudásbázis is összeállt már ahhoz, hogy ne legyen rémálom az üzemeltetése.
A szervizek (1-2 kivétellel) persze most sem értenek hozzá, ez nem egy olyan autó, aminél megúszhatod azt, hogy valamelyest konyítanod is kelljen hozzá, de ez egy hobbi, szerelem, ettől csak erősebb lesz a kötődés. Mint mikor a csajoddal beszélgetsz, és tényleg érdekel is mit mond. Lehet csak úgy csinálni, de az hosszabb távon katasztrófához vezet, aztán nézel bambán, hogy mi volt a baj. Na wankelezni pont ilyen.
A következő rész témái:
A poszt alapja több fórum, és a klubtagoktól gyűjtött információk, de legfőképp a New and potential owners start here fórumtopik, aminek nyomvonalán, de nem 1:1-es fordításából épül fel ez a posztsorozat is. Ha a további részei is érdekelnek, katt a kis csengőre a felső sarokban, vagy kövess a Fészeren ( ;
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
kuki123 2017.02.11. 09:55:59
100ekm után javítani kell így vagy úgy
Sajnos ez van.
Nincs meg a hétköznapi költségű technológia hogy 200-400ekm-ert kb gond nélkül kibírjon.
Az kevesebb alkatrész sajnos gyorsabb és jobban megy tönre mint a sok
wankel · http://wankel.blog.hu 2017.02.11. 10:01:43
Ckerti 2017.02.11. 10:14:17
Mindenesetre a Wankel nem egy rossz gondolat, de még nincsen meg a tartós, tökéletes megoldás a problémáira.
Talán ha nem csak a Mazda fejlesztené hanem mások is, könnyebben jönne az áttörés.
wankel · http://wankel.blog.hu 2017.02.11. 10:25:49
Na ja, ha evvel is annyit foglalkoztak volna, mint az otto motorokkal, akkor mindenféle korlátozás nélkül tudná ugyanazt. De ez ugye a "mi lett volna ha" kategóriája. A valóság meg ugye az, hogy némi korlátozással, egy adott felhasználási körülményre nagyon jó, minden másra meg nem annyira.
Chabs 2017.02.11. 11:43:04
2017.02.11. 12:57:01
Hanem hogy a csiribiri kivagyi hülyéknek készítették eredendően, nesze paraszt, olcsó sportautó, amivel a gyereket is el tudod vinni az oviba.
Tettek bele két felesleges ülést, és két felesleges bohócajtót, mert hát ez egy csóró ember sportkocsija, neki meg számít a kamupraktikum, mert nem tud tartani mellé rendes autót.
Üresen több mint ezerháromszáz kiló, legalább másfél mázsával nehezebb, minta ami egy ilyen kaliberű autónál elfogadható lenne... Nehéz, mint a trágya. Kortárs Ford Focusnál nehezebb. Ezt mégis hogy képzelték?
Ezért kellett a pillekönnyű wankelmotor? Hogy a megnyert helyet kiönthessék ólommal?
Egy mázsával nehezebb, mint a Honda S2000, pedig abban egy kétszer akkora blokk van, ráadásul a kabrió kasztniba eleve több vasat kell tenni...
wankel · http://wankel.blog.hu 2017.02.11. 14:49:52
Burgermeister 2017.02.11. 16:22:18
Chabs 2017.02.11. 17:01:10
greenkeeper 2017.02.11. 17:25:03
réteget érdekel és hajlandó elfogadni a hibáit is
A maradék meg használja a hagyományos motorokat. Engem inkább az érdekelne a nagy
autókonszernek miért nem látnak fantáziát a wankelben?
wankel · http://wankel.blog.hu 2017.02.11. 17:36:19
Chabs 2017.02.11. 18:21:55
2017.02.11. 22:49:37
Csak sajnos nem igaz, hogy tudod használni a családdal.
De ebből a szempontból az S2000 is ugyanígy rettentő praktikus, hiszen nincs teteje, ezért ha ledöntöm az anyósülést, akkor be tudom tenni a betonkverőt...
wankel · http://wankel.blog.hu 2017.02.11. 22:54:15
Burgermeister 2017.02.12. 04:29:50
kamor2233 2017.02.12. 07:06:48
elemes 2017.02.12. 07:11:23
A hozzászólás elküldése sikerült."
Most akkor melyik...?
elemes 2017.02.12. 07:14:11
Vannak olyan speciális üzemi körülmények és beállítások, amikor sikerül elérni a marketingesek által kitűzött értéket. De valójában a gyakorlatban sose.
Tehát ha szeretnéd tönkretenni a motort a garanciális idő után nem sokkal, akkor hidd el, amit (például) az olajcseréről mondanak.
kamor2233 2017.02.12. 07:16:05
kamor2233 2017.02.12. 07:17:58
2017.02.12. 08:53:07
Hát miután lassan 100 éves történelme van már a wankel motornak, szvsz azért nem foglalkozott vele egy autógyár se komolyabban, mert igazából nincsenek ütős érvek a fejlesztése mellett. A wankel a belsőégésű motor párhuzamos dimenziója, de ugyanolyan evolúciós zsákutca, mint a hagyományos dugattyús motor. Nem jobb, nem megbízhatóbb, nem környezetbarátabb, egyszerűen csak MÁS, és mai szemmel KÜLÖNLEGES, aminek van marketing értéke, szvsz ez tartja életben. A valóság pedig az, hogy időről időre előkerül a fiók aljáról, kicsit leporolják, pöszmötölnek valamit rajta, aztán rájönnek, még mindig nem tudják a jövő erőforrásává varázsolni, és megy is vissza a fiók aljára.
2017.02.12. 10:10:52
Chabs 2017.02.12. 10:29:23
szia egy rx8 motor felujitas arat sok ,barom' elkolti ,szazezer' km alatt a mai modern dugos autoknal javitasokra. Amugy szerinted az ,anyagilag meg-e eri' szempont annak aki rx8-at vagy egyeb sportautot vesz? Melyik rx8 tulaj megy kulonbozo autos forumokra fikazni? Mindenki mas szempontok alapjan valaszt maganak kocsit. Vegyel magadnak egy priust-t es legyel vele boldog haver
kamor2233 2017.02.12. 11:39:09
Chabs 2017.02.12. 13:19:40
wankel · http://wankel.blog.hu 2017.02.12. 17:11:36
wankel · http://wankel.blog.hu 2017.02.12. 18:23:34
De ha a 100e km-en vagy felakadva, akkor ez nem a te autód. De attól még nem szar, csak másra való.
wankel · http://wankel.blog.hu 2017.02.12. 18:27:13
mert van egy út, amin elindultak, és semmi nem kényszeríti őket, hogy letérjenek róla (legalábbis ebbe az irányban nem, hisz most épp a villany felé vannak kényszerítve, aminek bármily meglepő, én nagyonis örülök). És teljesen igazuk van, csinálnak valamit, "jól" csinálják, otthon vannak benne, nem költenek másra.
Részemről viszont ezért respekt a Mazdának, mert kis gyártó létükre ilyennel is foglalkoznak.
Nebelraser 2017.02.14. 20:19:08
Chabs 2017.02.15. 10:12:03
Nebelraser 2017.02.15. 16:52:18
Semmi különöset nem csináltam vele, 8000 km-enként olajcsere (szintetikus Amsoil 5W-30) és 1,8 dl Idemitsu premix minden tank benzinhez. A gyújtás D585 Yukon trafókra lett cserélve. Ennyi.
wankel · http://wankel.blog.hu 2017.02.15. 20:27:11
Az Amsoil olaj viszont ahogy nézem egy "sima" full szintetikus, ami érdekes, tekintve hogy a Mazda ugye ásványit ajánl. Illetve a mennyiségből ítélve rész premixen megy, nem fullra alakított a motor, mégsem kormolt még le.
Nebelraser 2017.02.15. 21:41:30
Valóban rész-premixet használok. Hogy mennyire kormolt a motor, nem tudom - lehet, hogy nagyon, de ez akkor hamar kiderül majd.
A múltkor megpróbáltam egy olcsó endoszkóppal bekukkantani a gyertyalyukon, de nem volt elég éles a kép (ahogy mondtam, elég vacak endoszkópról van szó). Viszont úgy tűnik, láttam kormot :(
A legjobb lett volna valószínűleg már az elején Sohn adaptert beszerelni és a MOP-ot Idemitsu-val etetni... de most már ez szerintem túl késő.
wankel · http://wankel.blog.hu 2017.02.16. 11:26:21
Chabs 2017.02.16. 14:31:35
Nebelraser 2017.02.28. 03:12:25
Na és akkor itt van ez is: www.rx8club.com/rx-8-discussion-3/200000-mile-club-210536/
Szóval nem reménytelen a dolog :)
wankel · http://wankel.blog.hu 2017.02.28. 20:03:09
János Bereczk 2022.01.01. 17:06:22
Nem is tudom hol kezdjem, talán a XVII, századnál, amikor a wankel motor még tűzoltó vízszivattyú volt!
Aztán ott kellene folytatni, hogy élt két szélhámos, azaz három, Strasznov Ignác, Trebesics Linkoln és Félix Wankel, akinek a huncutsága megengedett, hisz Ő a II. világháború eszes embere volt, ahelyett hogy lövészárokban elmélkedett volna, kitalálta a wankel motort, mindössze egyetlen probléma volt, ez nem olyan mint a dugattyús motor, ahol az excentrikus csapkiállás nagy és némi átalakítással, két gyertyával, akár motor is lehetne!!!!!
Hogy a wankel motor működik(?), az a Mazdának köszönhető, de miért? Az autógyár a csődtől menekült, tudta mit csinál, hisz egy új, még ha működésképtelen, kellő reklámmal, sok balekot be tud csapni, még Adolf Hitlert is, mert ahogy körülírta kidomborítva minden előnyét, sokan azt hitték hátránya talán nincs is. Azt szerintem nem is sejtették, ilyen sokáig elbohóckodhatnak vele, hisz van egy igen fontos előnye, sarokba szorította az autóipart, hogy ne fejlődhessen, ugyanis, ha valaki forgódugattyús motort találna ki, azt már nem lehet, mert le van szabadalmaztatva, vagy a III, szintre kell emelni, ez valami olyasmit jelent, hogy nélkülük semmit!!!!!!
Érdekessége a dolgnak, hogy még ma is istenítik persze azok akik nem értenek hozzá, majd az elektromos autó kiváltja ezt az érdeklődést, ugye, ha jól sejtem harmadik nekifutásra!!! Az elektromos hajtás sokféle igényt tud kielégíteni, az autóipart, a repülést, bár ebben fekete folt lett Pécs mellett, amikor két berepülő pilóta életét vesztette, ugyanis még 1-2 liter benzinnel 100% a motor teljesítménye, de lemerült akksival csak kényszerleszállást lehet végrehajtani, irány korrekcióra nincs lehetőség!!!!
Vannak persze más motorok is, Amerikában az X mini, Svájcban a kisgömböc, Magyarországon a Nagy féle rotormotor, vagy egy másik Nagy féle gömbmotor, vagy az FDRM motor, ez utóbbi kettő, nem excentrikus főtengelyen fejti ki hatását, ez a kettő „INNOVATÍV” találmány, talán ezen kellene vitatkozni és nem azon, hogy a wankel egy főtengelyfordulatra miért csak egy munkaütemet hoz létre? Hogy is van ez? VALAKIK BECSAPTAK??