Egy wankel-fertőzött naplója.

2018. január 27. 17:49 - wankel

Az autó amire senki nem gondol. Pedig...

Wankelblog szolgálati autó keres

Fiat Tipo 1,4 Easy (5 ajtós) gyors-teszt

In medias res: autót akarok venni. Természetesen nem a Mazda RX-8, hanem a szürkedévú helyett. Erről csak az után akartam írni, hogy már megvan a kiszemelt, egy gyors összefoglalóként arról, hogy miket néztem, és mit gondoltam bennük ülve (röviden: többnyire semmit, unalmas lufi mind). De most az olaszos lazaságnak egy egészen szimpatikus oldalával találkoztam.
(Akit most legörget, és úgy érzi „TLDR”, az autóra viszont kíváncsi, az ugorjon pár bekezdést, nagyjából a poszt egyharmadát megúszhatja. A többieknek köszi, és nyugi, ennél csak hosszabban tudok fogalmazni.)

img_0253.JPG

Benéztem a Fiathoz is, megnézni a Tipot, és az egyik legviccesebb ma  kapható autót, az 500L-t. Előbbi egy tisztességes iparosmunkának tűnt már képről is, mindenféle jellegzetes részlet nélkül, utóbbi meg egy nagyon-nagyra fújt 500-asnak, ami pont úgy néz ki, mint mikor egy jó nő (vagy nyilván akár pasi, de az érdeklődésemen kívül esik) felszed 10-20 kilót. Az alapterület nem változik lényegesen, a szép vonásokból is fel lehet még fedezni valamit, de azért nem ettől fogsz beleszeretni. Az 500L ennyire azért nem durva, de tény, hogy ezt a feladatot szebben is meg lehetett volna oldani. Belülről viszont beszarás jó, a nagy üvegtetőt nem tudom nem imádni, de ácsi, most nem erről az autóról beszélgetünk.

img_0254.JPG

A Tipo formája viszont közelről is rendben van. Meg beleülve is, leszámítva, hogy egyik autó rettenet büdös volt, de a többi nem, szóval ez valószínűleg gyorsan kiszellőzik. Beszélgettünk árakról, felszereltségekről, hitelfeltételekről (köszönöm, nem kérem a „hülye aki hitelre vesz új autót” hozzászólásokat, anyagi oldalról valóban nem éri meg – eleve, autózni sem – viszont én most 5 év teljesen, és még 3-5 év feltételezhetően gondtalan birtoklásra vágyok, nem a megdugott fillérek kéjes nyögésére). Nyilván rákérdeztem a próbalehetőségre, már csak azért is, mert keveslettem bele az 1,4/95LE-s motort. Ekkor hallottam azt, aminek az első mondatára még igen, a végére semmilyen szinten nem számítottam:

„Persze, lehet. Mikor jó neked? Vidd el egy délelőttre, használd, hajtsad, mászkálj vele.”

Mi? Hogy ilyet lehet? Nem kézen fogva egy fél kört a délutáni dugóban, vagy 1-2 km-t a városból épp csak kivezető, jó minőségű utakon? Hanem csak úgy tessék, vigyed, használd, mintha a tiéd lenne? Igen, lehet!

Gyorsan megegyeztünk az időpontban, 5 nap/8 órában dolgozó emberként nekem csak a szombat lett jó, ami mindjárt 3 órásra szűkítette a délelőttöt, de az is valami.

Szombaton mentem is. Felvették az adataimat, átvettem az autót, megmutatták hol van rajta hajszálkarc, ennél több ne legyen rajta, negyed tank van benne, annál meg kevesebb ne legyen benne, itt írd alá, hajrá.

Na ennek örömére gyorsan fel is vettem 2 autóbuzi, meg mellesleg futár, tehát fél életét autóban töltő cimborát (nem kellett kétszer kérdezni őket), meg elvittem a feleségemnek is megmutatni, elvégre őt is rá kellene szoktatni az autóvezetésre, és mentünk.

Szóval az autóról

A külsejéről már szóltam pár szót, na pont olyan. Jól néz ki, de semmi extra, megane-os csíklámpa, s-cross-os megosztó krómrács, semmi, csak úgy van. Olyan, mint Tóth Gabi: nem rossz ránézni, és sokfélére lehet festeni.

A belseje konzekvensen követi a külső design-vonalat. Nem vagyok anyagfetisiszta, engem az sem zavar, ha kopog a műszerfal teteje, csak amit fogok, az legyen kellemes. Ez teljesen rendben van, mindenhol, kb. a konkurencia szintjét hozza, teljesen egyenletesen, nincs kilógó vagy lehúzó részlet (aki utóbbit keresi, nézze meg egy nem villanykézifékes K Astra könyöklőjét, meg alatta a 12V-os csatlakozó környékét, pláne a gyönyörű műszerfalához képest). A kormány fogása viszont lehetne jobb, mármint ami a „bőrt” illeti: láttunk már ennél jobbat műanyagból is. A váltógomb egy jó nagy gömb, hosszú boton, a varrása kicsit zavaró a markomnak, de a megtett 70 km után ez már nem tűnt fel. Pozitívum, hogy az ajtózsebek és egyéb lyukak alja puha gumi, így az a 100 Ft-os sem zörgött benne, amit benne felejtettek, és én sem kávéztam el. Ez egy olyan apróság, amit csak véletlenül lehet észrevenni, vagy a mindennapos együttélés során, tehát nem selling point, mégis megcsinálták.

img_0255.JPG

Az üléssel egy darabig szöszöltem, de az elektromos deréktámasszal és a hosszú úton 4 felé állítható kormánnyal együtt megtaláltam a helyemet. A legalsó üléspozíció sem alacsony, cserébe viszont a feljebb rakva a feleségem is meglátta a kocsi hőn áhított orrát, amit ő valamiért szeret nézegetni menet közben. Hátul szintúgy elférni, a sajtóanyag szerint 180 centiig. Micsoda mocskos hazugság! 183 vagyok, és még volt hely minden irányban! :D Felfelé is, pedig ott szinte minden kompakt elvérzik. A hátsó ülés átlag kompaktos, nem tespedős, nem fotelszerű, de nagyjából bármikor bármennyit el lehet rajta ücsörögni két átlagembernek. Három főnek meg ebben a méretben minden szűk.

img_0259.JPGAz italtartó nem szép, de ha nem kell, becsukható a könyöktámasz végébe. A belógó cucc nem az öv, az a táskám pántja.

Hátul három érdekes dologba futottam bele: az első a könyöklő, amit lehajtva, a végéből ki lehet varázsolni egy italtartót, amibe akár vastagabb üveg is elfér, ezt napi 2-3 liter vizet elfogyasztóként értékelem, még ha nem is akarok itt ülni. A második, hogy a középső öv csatja pont a vállam alatt van. Ezt a középső öv becsatolásával gyorsan megoldottam, mindenesetre furcsa ergonómiai hiba. Cserébe persze nem kell mindenféle tetőről lógó, kétcsatos övekkel kínlódni, ez mindig ott van, és egyértelmű a használata. A harmadik, hogy nem csak az autópályán mögöttem ülő barátom, hanem szerintem is érződik egy kis imbolygás hátul.

Ezzel áttérnék a futóműre: alapjába véve kiváló. Nagyon szépen tompít, a vállalhatatlanul fos utakon (nem kellett érte túl messzire menni) is jól rugózik, és stabilan áll, miközben se nem billeg, se nem ráz. Ez egy jó futómű, ennyiért meg különösen. Az imbolygással viszont nem tudok mit kezdeni, én csak városban ültem hátul, de ott is érződik, pályán állítólag jobban. Nagyon figyelve elöl is érezhető, de ott a jó oldaltartású ülés fogja az embert, hátul viszont szinte sima az ülés. Mivel ritkán ülök hátul, illetve ha nem hívják fel rá a figyelmem, lehet észre sem veszem, nehezen tudom ezt mihez hasonlítani, de valami furcsa jelenség. Mindamellett, hogy eközben az autó stabil minden (legális) sebességnél, és a kormányzása is pont olyan, amilyennek lennie kell – semleges, de akár tempós kanyarokban is lehet vele uralni a gépet.

Utóbbihoz egyébként megvan továbbra is az ezeréves Fiat trükk, a City gomb. Nem feltűnően sokat, de valamit puhít a kormányzáson. Nélküle sem kemény, sőt, könnyű, de nagyobb tempónál sem idegesítően puha a kormány.

img_0260.JPG

És hogy mit tud kezdeni 95, Euro 6 norma alatt "szívó" lóerő ezzel az 1270 kilóval? Pont azt, amit gondolnánk. Megmozgatja, de sok menésre nem kell számítani. 3 átlagos súlyú embert elvitt, lehetett vele "dinamikusan" autózni, de a tűzijátékot nem itt és nem ennyiért rendezik. A kiforgatás is csak részlegesen segít rajta, 4500 felett elfogy, onnantól csak morog (azt viszont egész szépen), de érdemben nem megy jobban. A hasznos fordulatszám tartományon gyorsan átforog, gyakran kell váltani, a 6 sebességes váltóval van is hová. Ismét megerősítést nyert a véleményem, hogy gyenge autóba nem való 6 sebességes váltó. Ez csak egy dologra jó: egy kicsit el lehet maszatolni a turbó nélküli, idióta emissziós normák által megfojtott motorok rugalmasság-hiányát. Ennyi fokozattal már több-kevésbé abban a tartományban lehet tartani a motort, ahol képes menni, de autópályán nem fog sokkal kevesebbet forogni, mint egy 5 sebességes. Van persze 1,4 turbó is, 120 lóval, plusz fél milláért.

Mindezek ellenére elvoltam a motorral, ez egy családi autónak teljesen jó. A 3800 km-t futott autó átvételkori, és visszaadáskori átlagfogyasztása is 7,8 liter volt. Ez, főleg városi használat mellett, számomra elfogadható. Autópályán 135-nél tempomatot nyomva 7,5-8,5 liter körül evett, 99-nél olyan 5,5-6-ot.

img_0258.JPG

A zajszint teljesen oké, 130-140-nél lehet előre-hátra beszélgetni, a városi alapzaj meg simán több, mint amit hozzáad. Nem olyan süketszoba, mint egy K Astra, ami akusztikai pakk nélkül is döbbenetesen csendes, és vibrációmentes, de nem is kerül annyiba.

A csomagtere 440 liter, ami, pláne úgy, hogy belül is el lehet férni, jó eséllyel a kategóriájának csúcsa. A perem viszonylag magas, de ezt leszámítva ez egy jól megközelíthető, és jól pakolható, szögletes 440 liter, ami egy átlagos családnak bőven elég.

Az autó ára Easy felszereltséggel most valami 4-4,1 milla, az általam összerakott konfiguráció 4,22-re jön ki. Ennyiért jár egy mérsékelt alapterületű (4,37 x 1,79 m), de bőséges belméretű autó egy elégséges motorral, és egy bőkezű felszereltséggel. Úgymint: digitális klíma (egyzónás), villanyos deréktámasz a vezetőnek, állítható magasságú ülés a mitfahrernak is, elöl-hátul könyöklő, Tom-Tom navigáció (!), U Connect (a bluetooth kihangosítás iPhone-nal gyorsan párosult, és telefonálni is tudtam vele, a képernyőtükrözést nem próbáltam), tempomat, ülésfűtés, tolatókamera+radar, stílus csomag (sötétített ablakok, alufelni), tükörfűtés, és még jó pár apróság. Ehhez még hozzájönne 126 ezer Ft a metálfényezésért, márpedig ez a kék-zöld szemcsékkel csillogó metálfekete egy zseniális szín, szóval bár szeretem a fehéret, ezen elgondolkodnék.

Ez így, egyben, merem mondani, hogy a kategória legjobb ajánlata. Kár, hogy a mostani, 13 éves autómra egy méltatlan beszámítást mondtak, de ez nem a Tipon múlik. Illetve a márkakereskedés nem tudja bevenni, egy „szakemberrel” (neked és nekem: nepperrel) beszéltek, ő meg úgy gondolta még egy kicsit alkudhat a feléből, ha már kívülről nem túl szép az autóm. A hitelajánlat viszont korrekt, meg ugye, az ár is. Meg a termék is. Árban ez alatt csak a Dacia van, vagy fapados belépőmodellek. Előbbi a biztonságon és a belső minőségén vérzik el, utóbbiak meg a felszereltséggel, amit általában csak egy nagyobb csomaggal, jóval drágábban lehet visszapótolni. Vannak akik a húzószavakat (radar, ülésfűtés) belerakják ennyiért, de minden mást úgy kispórolnak, hogy mire egy használható autó jön ki a konfigurátor végén, már kedvezménnyel is ennél többnél jár a történet. Vagy a hitelnél véreznek el, amin simán elúszik 2-3-500e Ft.

nagyfelni.jpg
"Nagyfelnivel" egész dögös. A kép nem a tesztelt autóról készült, csak cimbora vicces volt, és rá-photoshoppolta a rendszámot meg a matricát is.

Nem volt egy tolongás a Fiat szalonban, meg az utakon sem látok sok Tipot. Sőt, autókról beszélgetve se jut eszébe soha, senkinek, pedig ez egy tök átlagos, tök jó autó. Se több, se kevesebb. És mire van szüksége egy tök átlagos júzernek: pontosan erre. Lehet 3F-ezni, meg olaszozni, köszi, de ne nekem. Nekem erről az a véleményem, hogy míg egyesek már megengedhetik, hogy szart gyártsanak, addig a koreaiak még nem, a franciák meg az olaszok pedig már nem. De alapjaiba véve egy kutya kölke mind.

És hogy meg is vettem-e? Nem, nem vettem meg. Jelenleg pénz és információgyűjtési szakaszban van a projekt, és még a mostani autót is el kell adni, de mindent összegezve magas pozícióba került a modell.

(Jaigen, ugyanitt jól karbantartott Daewoo Nubira 1,8 CDX LPG eladó, nemdohányzó gépészmérnök tulajtól, "városkompatibilis" külső állapotban – értsd előző tulaja körbehúzta, és olcsón úszta meg a fényezést, 2 szett páréves gumival, téli pótkerékkel, stb.)

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://wankel.blog.hu/api/trackback/id/tr1413607633

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ződ2000 · http://egzostive.com 2018.01.27. 20:45:23

Sok sikert a vadászathoz!
Ugye hogy mennyire megfordul a világ, amikor az ember maga vadássza le a neki megfelelő autót?

Én már lassan 15 éve tesztelgetek szorgalmasan, minden vásárlás előtt (meg azért úgy közben is :) ). Ki lehet dobni ilyenkor az olvasott műveltséget.

Az első alkalommal én nyugodt szívvel (és vagy egy tucat próba és fél tucat árajánlat és 2-3 kemény alkudozás után) bevállaltam a 147-est és nem bántam meg. Mondjuk én igyekszem a garit is minél hosszabra varázsolni, biztos ami biztos. :)

wankel · http://wankel.blog.hu 2018.01.28. 12:18:17

@Ződ2000: Minden idegőrléssel együtt jó móka ez az autóvásárlás, mert ha korlátozottan is, de ki lehet próbálni pár autót, és van valami alap ami alapján lehet hasonlítani.

Nekem ez a 3. vadászatom, az első a Daewooért volt, mondjuk ott megnéztem az összes neppertelepet a környéken, rosszul lettem tőlük, majd szembejött a Daewoo és megvettem, mert a nagyon szűkös keretbe még pont belefért.

A második meg a Mazdáért ment ugye.

A garancia az, ami miatt én most csak új autót vagyok hajlandó venni. 8-10 évre lesz, én járassam be, és ebből az első 4-5 az garancia alatt legyen.

A 147-es egy jó gép, imádtam őket, kár hogy kiöregedtek mára.
Egy wankel-fertőzött naplója.
süti beállítások módosítása